
Varttitunnin lataus riittää uudistuneelle Kia EV6:lle Jyväskylästä Ouluun
Varttitunnin kahvitauolla uuteen EV6:een latautuu 343 kilometrin matkaan tarvittava määrä energiaa.Kia EV6:n taival on edennyt kasvojen kohotukseen. Uudistus päivittää auton ulkonäköä ja järjestelmiä. Samalla sen toimintamatka kasvaa.
Kia esitteli EV6:n vuonna 2021. Malli herätti tuolloin huomiota sulavalla muotoilulla ja edistyksellisellä teknologialla.
Mallin elinkaarta jatkava päivitys pistää EV6:n ulkonäköä kevyesti uusiksi. Uusissa ajovaloissa on samaa näköä kuin tuoreemmissa EV9- ja EV3-malleissa. Takana uusiksi ovat menneet valolista ja jarruvalot.
Auton sisällä tunnelmaa on hiottu hienostuneempaan suuntaan. Kojelautaa hallitsee kaartuva mittaristokokonaisuus.
Kosketusnäytön toiminnat ovat merkin muista uutuusmalleista tuttuja. Kuskia ilahduttaa uusi multimediajärjestelmä ja se, että ainakin koeajossa järjestelmät toimivat sujuvasti ja häiriöttä.
Kosketusnäytön lisäksi tärkeimpiä toimintoja voi ohjata perinteisillä kytkimillä, mikä on hyvä.
Edistyksellistä tekniikkaa riittää. Ajoprofiilin valinta onnistuu keskikonsolin sormenjälkilukijalla. Auton avaimen voi korvata älypuhelimeen ladattavalla Digital Key -toiminnolla.
Ohjauspyörä on uusi. Siinä on kuskin vireyttä tarkkaileva käsien tunnistus. GT-Line -mallissa ohjauspyörä on ensimmäistä kertaa 3-puolainen.
Tekniikan puolella akut ovat vaihtuneet suurempiin. Uusi 84 kilowattitunnin akusto kasvattaa auton kantaman 582 kilometriin yhdellä latauksella. Kaupunkiajossa yhdellä latauksella pääsee jopa yli 700 kilometriä.
Sen vaihtoehtona on 63 kilowattitunnin akku. Sillä toimintamatka on 428 kilometriä.
Uudistusten myötä 800 voltin arkkitehtuuria hyödyntävän latauksen huipputeho on noussut 240 kilowattiin. Sillä se pesee useimmat kilpailijansa.
Lataus 10 prosentista 80 prosenttiin hoituu 18 minuutissa. Se sujuvoittaa matkantekoa.
Auto on mukava ajettava sekä kaupungissa että pitemmillä matkoilla. Se oli myös hyvin hiljainen Portugalissa tehdyssä koeajossa.
Sähköautojen tapaan tehoja ja ohituskiihtyvyyttä irtoaa tarvittaessa enemmän kuin riittävästi. Auton kulutus pysyi kesäkeleillä lähellä WLTP-lukemaa eli 16 kilowattitunnin tietämissä 100 kilometrillä.
Vetokykyä autolla on 1800 kiloa.
Auton alkaen hinta pienemmällä akulla on 45 790 euroa. Suuremmalla akulla lähtöhinta on 49 392 ja nelivedolla 52 618 euroa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







