
Ladattavuus pudotti viisipaikkaisen Ford Rangerin hinnan kiinnostavalle tasolle – tätä riemua kestää vain hetken
Avolavainen Ranger-mallisto sai ladattavasta hybridistä uuden voimapesän.Ford Ranger on hallinnut Euroopan avolava-autojen kauppaa vuodesta 2015. Nyt autosta tulee tarjolle lataushybridi, joka tuo mukanaan voimaa ja vääntöä.
Ford markkinoi Rangeria sekä työ- että harrastekäyttöön. Työkäyttöön auto on tehokas ja sillä pärjää myös haastavassa maastoajossa. Kantavuutta ja vetokykyäkin on enemmän kuin kotitarpeiksi.
Harrasteautoksi se sopii uuden tekniikan ja mukavuuden puolesta.
Ranger-pistokehybridi tuo pakettiin 40 kilometriä sähköistä toimintamatkaa. Akuista huolimatta auton vetokyky, kantavuus ja maasto-ominaisuudet ovat vähintään ennallaan.
Täysin uusi voimansiirtojärjestelmä tuottaa 279 hevosvoimaa ja 690 Newtonmetrin vääntömomentin. Noilla arvoilla lataushybridi kiilaa malliston kärkeen.
Akun täyteen lataaminen vie nelisen tuntia.
Plussaa tulee uudistetusta virtalähteestä, joka mahdollistaa työ- ja vapaa-ajan laitekäytön sähköverkon ulkopuolella.
Sähköajotiloja on neljä. Ne vaihtelevat täyssähköstä siihen, että auton bensiinimoottori lataa akkua.
Varsinaisista ajotiloista löytyy niin ekoajoon kuin maastomöyrintään sopivia vaihtoehtoja. Jotain kertoo, että kahluusyvyyttä saa olla 80 senttiä.
Kantavuutta autolla on 940 ja vetokykyä 3500 kiloa.
Sähköistyminen näkyy auton verotuksessa. Viisipaikkaisella XLT:llä autovero jää alle kolmeen tuhanteen euroon. Auton alkaen hinta on siten 64 563 euroa.
Ero alennetun autoveron kaksipaikkaiseen pakettiversioon jää pieneksi. Pakettiautona Rangerin ladattavan XLT:n lähtöhinta on 63 235 euroa.
EU:n lataushybridien päästölukemia nostava muutos repäisee tuohon taas kunnon eron. Varustetasosta riippuen ladattava viisipaikkainen Ranger voi kallistua jopa 8000 euroa.
Laskentatavan muutos etenee vaiheittain ja Rangerilla deadline on syyskuun alussa. Siltä osin nopeimmat syövät hitaat.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








