Kuorma-autoissa ei talvirenkaita
Kuorma- ja linja-autoille on samat rengasvaatimukset kesät talvet. Liikenneturvan, poliisin ja Autorengasliiton mukaan Suomen olisi syytä tiukentaa raskaiden ajoneuvojen talviajan rengasmääräykset naapurimaiden tapaan.
Kulutuspinnan urasyvyydeksi riittää talvella 1,6 millimetriä, ja paripyörissä saa toinen rengas olla sileä. Poliisin liikennevalvonnassa ei ole mahdollista puuttua niihin tapauksiin, joissa renkaat eivät täytä turvallisen talviliikenteen edellytyksiä.
Ruotsissa, Norjassa ja Venäjällä on säädetty kuorma- ja linja-autoille talviajaksi rengasmääräyksiä, joilla pyritään turvaamaan liikenteen sujuvuus ja turvallisuus huonoissa keliolosuhteissa. Tiukimmat vaatimukset ovat Norjassa, jossa vaaditaan talviaikana vähintään viiden millimetrin kulutuspinta ja erityisesti talvikäyttöön tarkoitetut renkaat kaikissa pyörissä koskien myös perävaunuja.
Selvityksen mukaan kotimaisten kuorma-autojen vetävillä akseleilla käytetään jo nyt talviaikana verraten hyviä renkaita. Pohjoismaiden ulkopuolelta peräisin olevissa kuorma-autoissa renkaat ovat harvemmin talvikäyttöön tarkoitetut.
”Suomessa on syytä tiukentaa raskaiden ajoneuvojen talviajan rengasmääräyksiä. Suurelta osin kuorma-autoissa renkaat ovat jo nyt turvallisuuden edellyttämällä tasolla. Tiukemmat määräykset eivät siten muodostuisi taloudelliseksi rasitteeksi kuljetusalalle”, näkee tutkimuspäällikkö Juha Valtonen Liikenneturvasta.
Jarmo Palokallio
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
