Vaakalinjat erottavat uuden Passatin katukuvasta
SARDINIA (MT)
Uusi Passat erottautuu edeltäjästään aiempaa terävämmillä muodoilla ja vaakalinjoilla. Muotoilu on onnistunut, auto on selkeälinjainen ja massasta erottuva.
Passatin taru alkoi vuonna 1973. Silloin kyseessä oli mullistava uutuus, sillä samaan aikaan myytiin vielä Kuplavolkkaria.
Nyt esittely sukupolvi on mallin kahdeksas. Odotukset ovat kovat, sillä kyseessä on Volkswagenin kärkituote. Tähän asti Passatia on myyty 23 miljoonaa kappaletta.
Ulkomitoiltaan Passat on pysynyt lähes ennallaan. Akseliväli on kuitenkin aiempaa 8 senttiä pitempi, millä on kasvatettu takatiloja. Taksikäyttöä ajatellen ainoa miinus on takapenkin mataluus. Vastaavasti päätilaa riittää.
Suomessa Passat on suosittu yritysauto, mikä selittää osaltaan sen, että suurin osa Passateista kulkee dieselmyllyllä.
Huippuunsa vietyä dieseltekniikkaa arvostaville ostajille on tarjolla parilitrainen tuplaturbo, josta irtoaa 500 Nm vääntöä. Tehokas dieselkone on kytketty nelivetoon ja varustettu DSG-automaatilla. Auto on makea ajettava, ja varmasti omiaan myös Suomen talvikeleillä.
Matalilla maantienopeuksilla kesäkeleillä dieseliä kului 7,6 litraa sadalla.
Etuvetoisella 150 hevosvoiman perusdieselillä Passatin kulutus painui 6 litran pintaan.
Yksityiselle auton ostajalle houkutteleva vaihtoehto on pirteä 1,4-litran TSI-bensakone. Sillä varustettu auto vei 7,2 litraa sadalla kilometrillä. Koneen tehot ja vääntö riittivät hyvin auton liikutteluun.
Passatin tavaratila on luokan kärkipäätä. Konttiperä vetää 586 ja Variant 650 litraa. Farmarin osuus Passatin myynnistä on pyörinyt kahdessa kolmasosassa.
Volkswagen mukaan Passat vastaa osaltaan tyyriiden premiumautojen kysynnän kasvuun maailmalla. Passatin huippumallit yrittävät napata tuosta kasvusta osan.
Se näkyy ohjaamon materiaalivalinnoissa, jotka vaikuttavat laadukkailta. Lisäpisteitä tulee tyylistä.
Kojelaudan nappulameri on haihdutettu pois selkeiden linjojen tieltä.
Passatin ohjaus on toteutettu sähkömekaaniseksi. Highline-varustetasolla ohjausta ja alustaa voi mukauttaa napin painalluksessa omaan ajotapaan sopivaksi.
Perusasetuksella ohjaus on kevyt ja matka-ajoon sopiva.
Uutta tekniikkaa on perävaunun peruutusavustin. Se toimii peilinsäätönapin, näytön ja peruutusvideokuvan yhteispelillä. Peilinsäätönapilla saa asetettua taittokulman, millä perävaunua halutaan kääntää.
Sen jälkeen auto kääntää perävaunun haluttuun asentoon, minkä jälkeen sihtaus tehdään uusiksi.
Tässä vaiheessa kyseessä on siis vielä avustin.
Seuraavassa kehitysvaiheessa järjestelmän voisi sitoa nykyistä tiukemmin peruutustutkan kuvaan.
Hintahaarukka on venytetty laajaksi: 1,4 litran bensakonemalli irtoaa 27 000 eurolla, mutta tuplaturbodiesel vaihtaa omistajaa vasta tuplahinnalla.
JARMO PALOKALLIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
