Koneviesti: Kun saareen pitää saada mökki tai laituri, Saimaan Vesityö tulee avuksi ‒ vesi ja saaristo vaatii urakoissa erikoiskalustoa ja -osaamista
Vuonna 1992 perustettu Saimaan Vesityö Oy on erikoistunut rantarakentamiseen, raskaan konekaluston vesistökuljetuksiin sekä kaapelinlaskuihin. Savonlinnassa tukikohtaansa pitävän perheyrityksen konekalusto urakoi kohteesta toiseen laivalla, lautoilla tai niiden yhdistelmillä.
Lautta Hanna II:n kantavuus riittää raskaan kuorma-auton ja muun konekaluston kyyditsemiseen. Lastaus ja purku tapahtuu keularampin kautta. Pienempi sisarlautta Hanna III muodostuu kahdesta osasta, jotka liikkuvat maantiekuljetuksena haluttuun rantaan yhteen koottaviksi. Kuva: Marko TaavilaSaimaan Vesityö Oy työllistää 10 henkilöä. Yrityksen kotisatamasta Savonlinnasta avautuu pääsy maamme suurimmalle sisävesistölle, joka ulottuu selkävesinä ja kapeikkojen sokkeloina Iisalmen sekä Nurmeksen korkeudelta aina Lappeenrannan tasalle.
”Tarvittaessa voimme siirtyä Saimaalta mille tahansa Suomen järvelle tai jopa merialueille. Tämän mahdollistaa maantiekuljetuksia varten osiin purettava lauttamme Hanna III, jolla on kantavuutta 10 tonnia”, kertoo toimitusjohtaja Sampsa Pennanen.
Yrityksen omistamalla raskaammalla lautalla, Hanna II:lla on kantavuutta peräti 70 tonnia, jonka kapasiteetin turvin saariin ja muille vaikeakulkuisille rantatonteille pystytään viemään vaikkapa kesämökkipaketti kaikkine tarvikkeineen ja työkoneineen. Mökkien pystytykset, laiturien sekä pihan sekä rannan viimeistelyt kuuluvat yrityksen palveluvalikoimaan, joka kattaa uudisrakentamisen ja vanhan kunnostukset. Yksityiset kesämökkiläiset muodostavat merkittävän asiakasryhmän.
”Ihmiset teettävät kesäpaikoilleen grillikatoksia, maakellareita ja muita rakennelmia. Laitureiden osuus on noin puolet kaikesta rantarakentamisestamme. Ne valmistellaan etukäteen mahdollisimman pitkälle, jotta itse asennusvaihe jäisi lyhyeksi”, Sampsa Pennanen sanoo
Hitaasti uivaa vakaakulkuista erikoiskalustoa
Hanna II ja III liikkuvat vesillä työlaiva Niilon työntämänä. Yhdistelmän huippunopeus jää noin viiteen solmuun eli alle 10 kilometriin tunnissa.
”Lähdettäessä lautan kanssa vesille kertyy yhteispituutta yli 24 metriä, joten meidän täytyy tehdä ilmoitus Saimaan VTS-keskukselle, joka välittää reaaliaikaista tilannekuvaa alueen muulle ammattilaisliikenteelle.”
Niilo on hankittu teleyhtiöltä, joka käytti sitä vesistökaapeleiden laskemiseen. Alus palvelee tehtävässä edelleen, mutta sen varustusta on parannettu 18 tonnin PM-nosturilla ja tukijalallisella kaivuripuomilla, jonka kauhalla voidaan muokata rantoja tai pitää laivaa paikallaan.
Lauttojen kantavuus sallii sora-auton tai muun raskaan konekaluston viemisen kohteisiin. Syväys on täyteen lastattunakin vain 70 senttimetriä ja ajorampeilla pituutta viisi metriä, mikä mahdollistaa maihin nousut matalissakin rannoissa.
Lue Koneviestin nettisivuilta, miten yritys on huomioinut pitkät etäisyydet urakoiden hoidossa sekä mitä töitä yritys tekee talvikaudella!
Sinua saattaa kiinnostaa myös seuraavat artikkelit:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



