Nissanilta sähköllä kulkeva pakettiauto
OULU (MT)
Auto lähtee liikkeelle ääneti kuin haamu. Moottori ei ulvo muutenkaan, sillä alla on täyssähköinen auto.
Kesällä markkinoille tullut pakettiauto Nissan e-NV200 ei ajaessa tunnu tavallista automaattivaihteista ajokkia kummemmalta.
Auto kulkee noin 120 kilometrin toimintasäteellä.
Maaseudun postiautoksi sähkö-
Nissanista ei siis ole, mutta kaupungissa se voi olla varteenotettava vaihtoehto esimerkiksi jakelufirmalle.
Sanomalehden kolahduksesta tulee kovempi ääni kuin autosta.
Puolen tunnin pikalatauksella akku täyttyy 80-prosenttisesti.
Öisin auto kannattaa ladata täyteen.
Uutena pakettiauto maksaa noin 33 000 euroa.
Käyttökustannukset ovat vähäiset, koska auto ei tarvitse polttoainetta. Lisäksi auton akun lataaminen on monissa paikoissa vielä toistaiseksi ilmaista.
Oulun Energia on mukana älykästä sähköistä liikennettä edistävässä Eve-hankkeessa. Sen tavoite on luoda edellytykset sähköautojen yleistymiselle.
”Kartoitamme valmiuksia kattavalle latauspisteverkostolle”, Oulun Energian liiketoimintajohtaja Arto Sutinen sanoi Sähköllä liikenteessä -päivässä torstaina Oulussa.
Kokkolassa, Pietarsaaressa ja Ylivieskassa toimiva ammattikorkeakoulu Centria tutkii sähköautojen kestävyyttä arktisissa olosuhteissa. Koulu kehittää sähköautojen ja järjestelmien testausympäristöä.
”Sähköauton pitää Pohjois-Suomessa kestää jopa 50 asteen pakkasia ja kesällä yötä päivää paahtavaa aurinkoa”, projektipäällikkö Sakari Nokela totesi.
Suomessa on rekisteröity lähes 600 sähköautoa. Vuoden aikana määrä on lähes kaksinkertaistunut. Julkisia latauspisteitä toivotaan kuitenkin lisää.
Suomen pohjoisin julkinen sähköauton latauspiste on Kemissä.
Autokauppiaat toivovat, että latauspisteiden verkosto kattaisi koko maan. Silloin autoilijan ei tarvitsisi huolehtia, mihin autolla voi mennä.
Sähköautoilun vaikutukset ilmastoon ovat pienet, mikäli käytetty sähkö on tuotettu muulla kuin fossiilisilla polttoaineilla.
SUVI NIEMI
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
