Lieteyhdistelmä täyteen ja tyhjäksi neljässä minuutissa – kone varusteltiin kuljettajien toiveiden mukaan
Koneurakointi Karvola Ay rakensi lietteen siirtoon yhdistelmän, jonka varustelussa kuultiin lieteyhdistelmän kuljettajien toiveita. Tavoitteeksi asetettiin, että työ sujuisi jouhevasti eikä kuljettajan tarvitse poistua ohjaamosta lainkaan.
Koneurakointi Karvolan tarkoitus oli tehdä sellainen kuljetusyhdistelmä, josta ei työn tekemisen vuoksi tarvitse tulla ohjaamosta pois. Kuva: Seppo PenttiKun Koneurakointi Karvola päätti uudistaa lieteurakoinnissa käytettävää lieterekkaansa, yritys mietti tarkkaan rekan teknisiä ratkaisuja sekä ylipäätään lietelogistiikan kustannuksia.
”Meillä syntyy kustannuksia jokainen minuutti. Niistä mahdollisimman monta minuuttia halutaan tehdä sitä, mistä meille maksetaan”, kertoo Arto Karvola, joka on Koneurakointi Karvola Ay:n toinen osakkaista.
”Kun lieterekkaa suunniteltiin, tavoitteena olivat luotettavuus ja helppokäyttöisyys. Haasteita tulee toki aina, mutta keskeytyksien määrä haluttiin minimoida teknisillä ratkaisuilla. Rakenteiden toimivuus kelillä kuin kelillä oli tärkeää”, Karvola perustelee.
Yhdistelmän valmistuksessa tehtiin yhteistyötä monen yrityksen kanssa. Rakenteita ja toimintoja on pohdittu moneen kertaan porukalla. Myös kuljettajat otettiin suunnitteluprosessiin mukaan.
”Vaikka valmiita puoliperävaunuja olisi ollut jo tarjolla, niiden ominaisuudet eivät mielestäni riittäneet”, Karvola toteaa. Päällimmäisenä mielessä olivat täysperävaunuyhdistelmän suurempi kapasiteetti sekä mahdollisimman automaattinen ja luotettava toiminta.
Lieteyhdistelmän suurin sallittu yhdistelmämassa on 76 tonnia. Rakenteet on mitoitettu maksimikuormalle, jolloin työ on tarkoituksenmukaista. Veturina on viisiakselinen Volvon FH 750 -kuorma-auto, jossa 750 hevosvoimainen moottori. Volvo on ostettu käytettynä ja 720 000 kilometriä ajettuna. Autossa on Volvon sinisen tason sopimus, joka sisältää perushuollot.
Kp.Koneurakointia Oy on toimittanut rekan pumppukuormainen rakenteineen. Päällisosat eli lietesäiliöt on tilattu mittatilauksena Agronicilta. Molemmissa säiliöissä on loiskelevyt, jolloin voidaan ajaa vajaillakin kuormilla. Loiskelevyt on kiinnitetty säiliöön ylhäältä, jolloin vaunu tyhjenee lopussa.
Elektroniikan ja automatiikan toimitti Prodevice Oy Haapavedeltä. He myös toteuttivat täyttöautomatiikan ohjelmat. Kauko-ohjaimet ovat Teleradion räätälöimiä. Yhdistelmän maalatut pinnat hoiti kuntoon Kyösti Isohanni. Rekan alusta oli valmiina, mutta rungon pidennys tehtiin ennen päällirakenteiden asentamista. Yhdistelmän sähköt yritys teki itse.
Liete tankataan ja tyhjennetään automatiikan avustamana. Kuljettajan ei tarvitse poistua ohjaamosta räntäsateeseen sulkemaan tai aukomaan venttileitä. Yhdistelmä on mitoitettu 76 tonnin painolle. Karvolan mukaan näillä kriteereillä saadaan lietettä liikkumaan maksimaalisella nopeudella. Täyttö ja tyhjennys vievät aikaa reilut neljä minuuttia.
Hydrauliikan ohjaus on erillisessä kaapissa nupin vasemmassa takakulmassa, jolloin sähkölaitteisiin ei pääse lietettä. Yhdistelmässä on tietoisesti vältetty usein ongelmia aiheuttavia kolmitieventtiilejä. Ne on korvattu haaroilla ja veitsisulkijoilla, jolloin talvisin mahdollinen jäätyminenkin on helpompi hoitaa pois päiväjärjestyksestä. Veitsisulkijat on varustettu kahdella sylinterillä, jolloin ne toimivat luotettavasti.
Täytön ja tyhjennyksen ohjaus hoidetaan pääsääntöisesti kuljettajan istuimelta, jolloin kuljettajan ei ole pakko poistua ohjaamosta. Kuljettajan tehtävä on ohjata propoventtiileillä imukärsä altaaseen sopivaan paikkaan. Ohjaamiseen on käytössä langaton kauko-ohjaus, jolloin kuljettaja voi valita ohjauspaikan. Kuljettaja näkee paikaltaan puomin liikkeet vuorotellen kamerasta, sivupeilistä ja sivuikkunasta. Säiliön täytön pysäyttää viime kädessä paineen nousu. Säiliöiden maksimipaine on säädettävissä Truck-Controllin valikosta.
Lue Koneviestin nettisivuilta, miten esiasetukset tehdään ennen täyttöä, ja miten lietelogistiikka Koneurakointi Karvolassa hoidetaan!
Sinua saattaa kiinnostaa myös seuraavat artikkelit:
Koneurakointi Karvola on urakoinnin monialayritys – ELY:n teitä ajetaan Haapavedelle saakka
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



