Nastat vai kitkarenkaat?
Nastarenkaiden ja kitkarenkaiden paremmuudesta on vängätty siitä lähtien, kun kitkarenkaiden myynti alkoi. Vuosien varrella kumpikin rengastyyppi on kehittynyt huipputuotteeksi, jolla on oma soveltuvuusalueensa.
”Talvirenkaiden vaihtoon liittyy keskustelu nasta- ja kitkarenkaiden paremmuudesta. Liikenneturvallisuuden kannalta katsottuna nastat ovat aina oikea valinta”, sanoo päällikkö Otto Lahti Liikenteen turvallisuusvirastosta.
Lahden mukaan nasta- ja kitkarenkaiden paremmuus on monimutkainen asia ympäristön ja liikenneturvallisuuden kannalta. Valinnassa käyttötarkoitus ratkaisee paljon.
Jos ajat talvella enemmän jäisillä ja polanteisilla teillä, silloin valinta kallistuu nastojen puolelle. Nastarenkaat sopivat erityisesti etelän rannikkoseuduille, missä tiet ovat talvella usein jäisiä.
Kitkarenkaat soveltuvat paremmin lumisille teille. Sen sijaan vesijäällä tai jäiseksi pakkautuneella risteysalueilla kitkarengas on kovilla.
”Lumisilla teillä kitka- ja nastarenkaiden pito on tasoissa, jäisellä tai märällä tiellä nastat ovat paremmat. Siksi varman päälle pelaava kuljettaja päätyy nastoihin”, perustelee Lahti.
Jos olet kokenut ja harjaantunut kuljettaja, voit valita talvirenkaiksesi yhtä hyvin nastattomat kuin nastalliset renkaat.
Nykyaikaiset kitkarenkaat pitävät hyvin hankalallakin kelillä ja korjaavat jopa kuljettajan pieniä virheitä.
Nastarenkaiden pitokyky on kuitenkin huomattavasti parempi märällä jäällä. Tuoreen, talviliikenteeseen totuttelevan autoilijan on siksi järkevää valita nastarenkaat.
Jos auto on työväline, jolla pitää päästä matkaan kelistä riippumatta, myös silloin nastat ovat paremmat. Niillä uskaltaa lähteä liikkeelle pääkallokelilläkin.
Kitkarenkaat ovat nastarenkaita hiljaisemmat, mikä lisää ajomukavuutta. Nastoista taas lähtee ääntä, vaikka nekin ovat hiljentyneet kehitystyön tuloksena.
Tienpitäjiä harmittaa se, että nastarenkaat kuluttavat teitä kitkarenkaita enemmän.
Kitkarenkaiden etuihin kuuluu, että niiden vaihtaminen auton alle on joustavampaa kuin nastojen. Ne voi asentaa autoon syksyllä hyvissä ajoin ennen liukkaiden kelien alkamista.
Kitkarenkaat voi pitää alla pitkään kevääseen, kun kelit vaihtelevat.
Ympärivuotiseen käyttöön niistä ei silti ole, vaan kesäksi kannattaa edelleen vaihtaa kesärenkaat.
”Kokonaisuuden kannalta on hyvä, että käytössä on sekä nasta- että kitkarenkaita, sillä lumista ja jäistä tienpintaa rouhivat nastat toimivat tasapainona pintaa kiillottaville kitkoille”, summaa Lahti.
Rengastyypistä riippumatta talviautoilu on taitolaji. Ennakoiva ja rauhallinen ajotyyli sekä oikea tilannenopeus on talvella valttia.
Nastarenkaita saa käyttää tällä talvikaudella marraskuun alusta huhtikuun 8. päivään asti.
Muina aikoina niitä saa käyttää sään tai kelin niin edellyttäessä.
JARMO PALOKALLIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

