Maastoversio Passatista
Munchen, Saksa (MT)
Volkswagen tarjoaa myös Passatista nelivetoista versiota, joka pärjää maastossakin perus-Passatia paremmin. Nelivedon lisäksi Alltrackin käyttökelpoisuutta heikoissa olosuhteissa on parannettu korotetulla maavaralla ja suojapaneeleilla.
Kaukaa katsottuna Passatin Alltrack erottuu muista Passateista puskurin alaosan alumiinilistoista, pyöräkoteista ja alumiinihelmoista. Kattokaiteet ja peilikotelot ovat hopeanväriset.
Maavara on kasvanut kolmisen senttiä, 17,4 senttiin. Osa korotuksesta tulee korkeammasta rengasprofiilista.
Kasvaneesta maavarasta on hyötyä lumisilla metsäteillä, joille aura-auto ei ole vielä ehtinyt. Varsinaiseen maastoajoon Passat ei ole oikea valinta.
Maailmalla Passatin moottorikirjoon kuuluu kolme dieseliä ja yksi bensakone. Suomeen autoa tuodaan vain dieseleillä varustettuna.
Nelivetoa ohjaa viidennen sukupolven Haldex-järjestelmä, jonka sähköinen monilevykytkin reagoi pyörien luistoon aiempaa rivakammin.
Vaihteistot vaihtelevat moottorin tehon mukaan. Liikkeelle lähdetään käsivaihteistolla, ja tehokkaimmassa tuplaturbodieselissä on 7-portainen DSG-automaatti.
Lisäkorkeudesta huolimatta auto ei juuri heijaille kovillakaan nopeuksilla. Peltoteilläkin auto pärjää mainiosti.
Ohjaustuntumaa voi säädellä mukavan ja sporttisen välillä. Sporttiasento lisää ohjauksen tarkkuutta, jonka lisäksi se vaikuttaa myös siihen, miten herkästi auto reagoi kaasuun.
Kelirikko-osuuksilla käyttöön voi ottaa vakiovarusteisiin kuuluvan offroad-asetuksen. Pakettiin kuuluu alamäkihidastin.
Alltrack kiinnostanee, etenkin niitä, jotka liikkuvat peräkärryn kanssa. Nelivedon vetokyky on 2 200 kiloa. Se on selvästi enemmän, mihin tavalliset farmariautot pystyvät.
Alltrackin lähtöhinta Suomessa on 47 580 euroa.
Jarmo Palokallio
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
