Öljyala: Dieselauto kulkee sähköautoa puhtaammin
Öljyalan mukaan dieselautokielloille ei ole faktaperusteita.
Uusiutuvaa dieseliä käyttävä auto kulkee sähköautoa pienemmillä päästöillä, toteaa Öljy- ja biopolttoaineala ry:n toimitusjohtaja Helena Vänskä. Kuva: Jarmo PalokallioÖljy- ja biopolttoaineala haluaa oikoa autojen päästöihin liittyviä väittämiä. Järjestön toimitusjohtaja Helena Vänskä torppaa väitteet sähköautojen nollapäästöisyydestä ja dieselautojen saastuttavuudesta.
"On totta, että vanha dieselautokanta aiheuttaa runsaasti haitallisia pienhiukkas- ja typenoksidipäästöjä. Toisaalta uusien Euro 6 -moottorilla varustettujen dieselien päästöt ovat murto-osa vanhojen autojen päästöistä uudenaikaisten pakokaasupuhdistusmenetelmien ansiosta", Vänskä muistuttaa.
Vänskän mukaan dieselautojen päästöjä voitaisiin tehokkaimmin vähentää, jos liikenteessä korvattaisiin paljon ajavat, vanhimmat dieselautot uudemmalla teknologialla. Julkisuudessa väläytetyille kategorisille dieselautokielloille ei sen sijaan ole mitään tarvetta tai faktapohjaisia perusteluja, hän toteaa.
Myös väite sähköautojen päästöttömyydestä on hänen mielestään kyseenalainen. Se pitää paikkaansa, jos päästö mitataan niin sanotusti auton pakoputken päästä.
Perustelu alkaa ontua, jos sitä käytetään esimerkiksi sähköautojen ja biopolttoainetta polttoaineenaan käyttävän polttomoottoriauton päästöjen vertailuun.
"Fakta on, että uusiutuvaa dieseliä käyttävä dieselauto peittoaa päästöiltään sähköauton, kun päästöjä verrataan ottaen huomioon sekä polttoaineen ja energian että itse ajoneuvon päästöt."
"Vertailuun pitäisi käyttää hiilidioksidin mittaamisen sijaan energiatehokkuuden mittaamista sekä polttoaineiden eli käytetyn energian osalta mittaamaan tuotettuja hiilidioksidipäästöjä. Edellä mainitut yhteenlaskettuna saataisiin vertailukelpoiset ”well-to-wheels”-päästöt eri vaihtoehdoille eli mukaan tulisi koko ketju polttoaineen tuotannosta autoon", toteaa Vänskä blogissaan.
Blogin pääset lukemaan tästä.
Juttua muokattu 24.5. klo 8.05: Korostettu jutun alussa, että näkemykset eri polttoaineilla toimivien autojen päästöistä ovat Vänskän blogikirjoituksessaan esittämiä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
