
Työsuhdeautoilijat suosivat ladattavia ‒ omalla rahalla hankitaan edullisempia bensa-autoja
Autokannan murros etenee vauhdilla, joka kymmenes auto on jo ladattava.
Opel Fronteran myynti alkaa samalla hinnalla sekä polttomoottorilla että täyssähköisenä. Kuva: Jarmo PalokallioAutojen käyttövoimamurros etenee työsuhdeautoilijoiden vetämänä. Monille omalla rahalla autoa ostavalle täyssähköautot ovat olleet liian kalliita.
”Työsuhdeautot ovat hyvä reitti autokannan sähköistymiseen, sillä ne vapautuvat vaihtoautomarkkinoille noin 3–4 vuoden iässä. Näin yhä useammalla kotitaloudella on mahdollisuus hankkia uudehko vähäpäästöinen auto”, toteaa toimitusjohtaja Tero Lausala Autoalan Keskusliitosta.
Viime vuonna työsuhdeautoista täyssähköisiä oli 45 ja ladattavia hybridejä 30 prosenttia. Polttomoottoreille jäi vain neljänneksen osuus.
Lausalan mukaan vähäpäästöisten työsuhdeautojen verokannustin on nopeuttanut henkilöautojen sähköistymistä.
Kaikista viime vuonna rekisteröidyistä uusista autoista ladattavia oli noin puolet. Niistä suurempi osa oli täyssähköisiä. Ladattavien hybridien osuus pysyi viidenneksessä.
Sähköautojen ympärillä käydystä hypetyksestä huolimatta useimmat uuden auton ostajat päätyivät perinteiseen bensa-autoon. Niiden osuus uusien autojen rekisteröinneistä nousi 45 prosenttiin.
Dieselautojen osuus vajosi vastaavasti 5 prosenttiin.
Bensa-autojen suosion yksi tekijä on hinta. Niiden keskihinta on pyörinyt 30 000 euron tietämissä, kun uusista täyssähköautoista on saanut maksaa keskimäärin pitkälti yli 50 000 euroa.
Myös uudet dieselautot ovat kalliita, sillä pienimmät ja edullisimmat dieselmallit ovat pudonneet pois tuotannosta.
Sähköautojen osalta tilanne on muuttumassa. Kiinalaisten täyssähköautojen hinnat ovat selvästi aiemmin nähtyjä edullisempia. Myös eurooppalaiset valmistajat ovat heränneet ja niidenkin valikoimista alkaa löytyä alle 30 000 euron täyssähköautoja.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







