
Koneviesti: Polkupyörien valmistuksesta ja konkurssista miljonääriksi — William Richard Morris oli mies Morris-autojen ja Nuffield-traktoreiden takana
Ensimmäisen suurtuotantoon pystyneen brittiautotehtaan perustanut William Morris lahjoitti muun muassa Morris-autoilla ja Nuffield-traktoreilla hankkimansa jättiomaisuuden hyväntekeväisyyteen.
William Morrisia on verrattu Henry Fordiin, koska molemmat halusivat tuottaa autoja, jotka olisivat lähes kaikkien saatavissa. Morris Minor oli ensimmäinen yli miljoonan kappaleen ylittänyt brittiauto, kokonaisvalmistusmäärä vuosina 1948–71 oli 1 619 958 kappaletta. Englannin lisäksi autoa tehtiin Malesiassa, Australiassa ja Uudessa Seelannissa. Kuva: ValmistajaWilliam Richard Morris
- Toiminta alkoi 1800-luvun lopussa polkupyörien tuotannolla.
- Ensimmäinen auto oli Morris Oxford 1913
- Traktoreiden, joiden nimi tuli Morrisin kotikylän Nuffieldin mukaan, tuotanto alkoi vuonna 1947.
Worcesterissa vuonna 1877 syntynyt William Richard Morris jätti koulunkäynnin 15-vuotiaana ja aloitti työt polkupyöräverstaalla. Tekniikka kiinnosti, mutta varsinaisena kannustimena oli perheen toimeentulon turvaaminen. Kun pomo ei 9 kuukauden jälkeen suostunut palkankorotukseen, William Morris alkoi korjata ja rakentaa pyöriä omalla takapihalla, ja myöhemmin lähistöltä vuokratussa rakennuksessa.
William Richard Morris (1877–1963) vietti lapsuutensa vaatimattomissa oloissa, mutta 16-vuotiaana perustetusta verstaasta alkanut toiminta kasvoi lopulta hyvin mittavaksi yrityskokonaisuudeksi. Morris huomioitiin useilla arvonimillä, joista merkittävin oli kotikylän mukaan nimetty Nuffieldin varakreivi. Kuva: ValmistajaKilpapyöräilyharrastuksensa ansiosta hänen maineensa pyörien tekijänä levisi laajalle alueelle. Morris kuitenkin menetti varansa parin tuttavan kanssa perustetun autoliikkeen konkurssissa vuonna 1903. Morrisin tuore aviovaimo, samoin teini-ikäisestä lähtien itsensä elättänyt Elizabeth, sai ostettua konkurssipesän erikoistyökalut myymällä korunsa. Muiden aiheuttama vararikko jätti jälkensä pariskuntaan, mikä ilmeni joskus liiallisuuksiin menneenä säästäväisyytenä ja epäluuloisuutena ulkopuolisia kohtaan.
William Morrisin ajoneuvotehtailu alkoi polkupyöristä, joista siirryttiin sujuvasti moottoripyöriin ja lopulta v.1912 autoihin. Alkuvuosina koettu konkurssi vaivasi Morrisia koko elämän ajan, mikä ilmeni välistä liiallisuuksiin menneenä säästäväisyytenä. Kuvassa Morrisin tekemä pyörä 1800-luvun lopulta. Kuva: ValmistajaAutoja kansalle
Hyvämaineinen Morris sai lainan, jonka turvin pyöräverstaan toiminta jatkui vuoteen 1908. Tilalle tuli autovuokraamo, -korjaamo ja -myymälä, jolla oli viiden merkin edustus. Morris oli erityisen kiinnostunut autojen vioista, koska tavoitteena oli aloittaa mahdollisimman huokean ja varman auton tekeminen. Lopputuloksena oli vuonna 1913 valmistunut Morris Oxford, joka oli koottu ostokomponenteista.
Autotuotantoa varten Morris vuokrasi Cowleysta tyhjillään olleen sotakorkeakoulun, missä alettiin 2-paikkaisen Oxfordin ohella tehdä 4-paikkaista Cowley-mallia. Ensimmäisen maailmansodan aikana Morrisin laajentuneet laitokset olivat sidoksissa armeijan tavaratoimituksiin, mutta rauhan tultua autotuotanto kiihtyi siinä määrin, että 1920-luvun puolivälissä Morris Motors oli Englannin markkinajohtaja yli 51 % osuudella.
Vaurastunut Morris alkoi ostella komponentteja toimittaneita tehtaita ja kilpailevia merkkejä siihen tahtiin, että autovalmistus oli pian hyvinkin omavaraista. Pienten ja huokeiden autojen tuotanto pelasti Morris Motorsin vuosikymmenen lopulla alkaneen lamakauden pahimmilta seurauksilta.
Vuonna 1938 kotikylänsä mukaan Nuffieldin varakreiviksi aateloitu William Morris huolestui tuolloin riehuneesta polioepidemiasta. Vierailtuaan lontoolaisessa sairaalassa hän kiinnostui amerikkalaisesta hengityskoneesta, joita ei kalliin hinnan takia voitu hankkia riittävää määrää. Pian valmistui Cowleyn tehtaalla 1 700 rautakeuhkoa, jotka maksoivat vain kolmasosan amerikkalaisesta esikuvasta. Hengityskoneet Morris lahjoitti Englannin ja koko Brittiläisen Imperiumin sairaaloille.
Toisen maailmansodan kynnyksellä Morris lupautui tuottamaan Spitfire-hävittäjiä jopa 60 koneen viikkovauhdilla jättikokoisessa Castle Bromwichin tehtaassa, mutta tehtaan ja koneiden valmistuminen ei ottanut onnistuakseen. Sen sijaan hajalle pommitetussa Morris Bodies -koritehtaassa aloitettu jerrykannutuotanto nousi miljooniin kappaleisiin.
Fuusiolla eteenpäin
Hallituksen pyynnöstä The Nuffield Organisation -konsernin alainen Morris Motors alkoi heti sotien jälkeen suunnitella suurikokoista maataloustraktoria, joka oli valmis sarjatuotantoon vuonna 1947, mutta raaka-ainepulan takia tuotannon aloittamista jouduttiin siirtämään vuodella. Uudesta Nuffield-traktorista oli saatu esitettyjen toiveiden mukaisesti markkinoiden jykevin, minkä johdosta siitä tuli suosittu alusta monille kiinteille työkoneille.
Englannin hallituksen pyynnöstä Morris Motors alkoi tuottaa traktoreita, järeästi toteutetun Nuffieldin sarjavalmistus alkoi v.1948. Ensimmäisissä traktoreissa oli Morris Commercial -kuorma-auton kaasutinmoottorit, joiden vaihtoehdoksi tuli myöhemmin Perkins P4 -diesel. Omia BMC-dieseleitä alettiin käyttää vuodesta 1954 lähtien. Kuva: ValmistajaVuonna 1952 muodostettiin British Motor Corporation, eli BMC-yhtymä, jonka pohjana olivat entiset kilpailijat Morris Motors ja Austin Motor Company. William Morris jäi tuossa vaiheessa eläkkeelle, jatkaen hyväntekeväisyystyötä vuonna 1963 tapahtuneeseen kuolemaansa asti. Lapsettoman Morrisin jättiomaisuus jaettiin testamentin nojalla yleishyödyllisiin tarkoituksiin omille säätiöille, eri tutkimuslaitoksille ja Oxfordin yliopistolle.
Sinua saattaa kiinnostaa myös seuraavat artikkelit:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



