
Tältä näyttää Opelin uusi lippulaiva ‒ huippumallina sähköinen neliveto
Stellantis-konsernin syliin tipahtanut entinen mahtimerkki on ahdingossa Suomessa.Opel uudisti lippulaivansa. Automerkin ykköstykki on jatkossa täyssähköinen nelivetoinen Grandland GSe, mutta myös bensiinihybridi ja lataushybridi säilyvät Grandlandin vaihtoehtoina.
GM:n hoivissa Opel kuului Suomen myydyimpien automerkkien kastiin. Nykyisin Opelin omistaa Stallantis-konserni, jonka alustoille ja voimalinjoille Opelit kootaan.
Suomessa Opelin alamäki alkoi, kun merkin maahantuonti siirtyi GM:ltä Länsi-Autolle. Lopulta Länsi-Auto luopui sekä Opelin maahantuonnista että uusien Opelien myynnistä.
Ongelmia Opelilla on riittänyt myös sen myydyimmän mallin eli Astran uuden farkkumallin pahasta viivästymisestä. Myös Insignian poistuminen valikoimista näkyy rekisteröinneissä.
Grandlandin voimalinjoista löytyy sekä bensakone, ladattava hybridi että täyssähköinen versio. Kuva: Jarmo PalokallioUusi Grandland on ensimmäinen Stellantiksen tuote, jonka suunnittelussa Opelin insinöörit ovat olleet alusta lähtien mukana. Se näkyy lopputuloksessa, vaikka mukana on myös yhtiön muista autoista tuttuja elementtejä.
Kojelautaa hallitsevat suuret digi- ja kosketusnäytöt. Opelin perinteen mukaan tärkeimmille toiminnoille, kuten ilmastoinnille, löytyy edelleen perinteiset fyysiset kytkimet.
Muiden nykyautojen tapaan Opelin lippulaiva on ladattu täyteen ajoavustimia. Siitä löytyy esimerkiksi mukautuva vakionopeudensäädin, joka pitää ajonopeuden nopeusrajoituksen mukaisena.
Grandlandin perustuu samaan alustaan kuin esimerkiksi Peugeot 3008. Se on silti sitä selvästi pidempi ja muutenkin suurempi.
Edellisestä versiosta auton pituus on kasvanut 17 senttimetrillä 4,65 metriin.
Tilaa riittää myös takapenkillä. Tavaratila vetää 550 litraa. Se on kilpailukykyinen luku.
Auton käytös ajossa on miellyttävää ja suoraviivaista. Grandlandin ajettavuutta parantaa säätyvä iskunvaimennus. Se mahdollistaa ajotapaan ja tien kuntoon parhaiten sopivan iskunvaimennuksen käytön.
Grandlandin myynti lähtee käyntiin GS-varusteilla. Kirjainyhdistelmä sisältää esimerkiksi kehutut matriisiajovalot ja AGR-istuimet sekä suurikokoiset diginäytöt navigointipalveluilla.
Alkaen mallina on tarjolla itselataava hybridi 1,2 litran bensaturbolla. Sen lähtöhinta on 38 939 euroa.
Grandlandin lataushybridillä sähköinen toimintamatka on 87 kilometriä. Sen alkaen hinta on 48 390 euroa.
Takaluukun moderni valoteksti ei jätä epäselväksi, mistä automerkistä on kysymys. Kuva: Jarmo PalokallioTäyssähköiseen Grandlandiin on aluksi tarjolla 73 ja 82 kilowattitunnin akut. Auton kantama GS-varusteilla ja pienemmällä akulla on 521 kilometriä. Myöhemmin akkukirjo vahvistuu 97 kilowattitunnin akulla, jolla auto kulkee jopa 700 kilometriä.
Nelivetoinen GSe-versio on varustettu 73 kilowattitunnin akulla. Kahdesta sähkömoottorista irtoaa 320 hevosvoimaa tehoa. Niillä auto singahtaa 5,9 sekunnissa nollasta 100 kilometriin tunnissa.
Nelivetoisen GSe:n lähtöhinta on 54 990 euroa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






