
Huoltoyrittäjä vaihtoi maatalouskoneiden huollon metsäkoneisiin – ”Kun traktoreiden edustukset vaihtuivat ja merkit vaihtoivat taloa, katsoin parhaimmaksi jättäytyä pois”
Seinäjokelainen Esan Paja Oy on historiansa aikana huoltanut niin maatalouskoneita kuin metsäkoneitakin, mutta nykyisen yrittäjän Timo Hietarinnan aikana yritys on keskittynyt pelkästään John Deeren metsäkoneiden huoltoon. Metsäkonehuolto on koneiden kehittyessä ja teknistyessä muuttunut täysin.Seinäjoki
Yrittäjä Timo Hietarinta pitää Esan Pajalla kattavaa varaosavarastoa yleisimmin kuluvista varaosista kuten pituusmittarattaista. Kun John Deeren Suomen keskusvarasto on Tampereella, varaosatoimitukset pelaavat sieltäkin nopeasti. Kuva: Arto TakalampiEsan Pajan perustajan Esa Luoman aikana yritys huolsi ensisijaisesti Hankkijan maatalouskoneita. Sen rinnalla yrityksen huoltotoiminta kattoi metsäkonepuolella ensin Lokomon ja laajeni sittemmin Timberjackin ja John Deeren metsäkoneiden huoltoon.
”Huoltoyhteistyö käynnistyi, kun Timberjackin uusi Pohjanmaan myyntipiiri ja Esan Paja sijoittuivat Seinäjoella samaan rakennukseen. Metsäkonekuljettajan taustalla minäkin päädyin tuolloin yritykseen töihin”, sanoo yrityksen nykyinen pääomistaja Timo Hietarinta.
Vuonna 2008 John Deere myi Seinäjoen varaosaliiketoiminnan Esan Pajalle ja tuolloin Hietarinta osti osake-enemmistön yrityksestä. Siitä lähtien Esan Paja on keskittynyt John Deere -metsäkoneiden sopimushuoltoon.
Hietarinta koki järkeväksi panostaa metsäkonepuolelle, koska John Deeren konekanta oli alueella jo riittävän vahva ja huolto työllisti tasaisesti vuoden ympäri.
”Kun traktoreiden edustukset vaihtuivat ja merkit vaihtoivat taloa, katsoin parhaimmaksi jättäytyä pois. Traktorihuollon jatkaminen olisi vaatinut täyspäiväisen panostamisen, kylkiäisenä se ei olisi onnistunut”, hän perustelee.
Yrityksellä on käytössään huoltohalli, myymälävarasto ja huoltoauto ja se työllistää viisi työntekijää. Toimintaa tukevat Parkerin hydrauliikan varaosat ja niiden myymälä. John Deeressä käytetään Parkerin hydrauliikkaletkuja, joten pajalla saadaan valmistettua niistä alkuperäinen varaosa.
”Traktorihuollon jatkaminen olisi vaatinut täyspäiväisen panostamisen, kylkiäisenä se ei olisi onnistunut.” Timo Hietarinta
Yli 30 vuoden yhtäjaksoisella metsäalan kokemuksella Timo Hietarinta on nähnyt, kuinka metsäkoneet ovat tulleet paremmiksi ja kehittyneet täysin eri koneiksi kuin ennen. Myös niiden huoltotöiden luonne on muuttunut.
”Kun ennen tehtiin rautaista remonttia eli hitsattiin ja taottiin, nyt huoltoa on vähemmän ja se on pienempää rassaamista kuten anturin vaihtoa. Metsäkoneet ovatkin täynnä tietotekniikkaa ja sähköhydrauliikkaa. Kun ennen dieselmoottorin kyljessä oli muutama anturi ja johto, nyt niitä on 30.”
Myös vianhaku on muuttunut, sillä kone osaa kertoa älypuhelimen etäyhteydellä vioistaan ilman testeriäkin. Hietarinnan mukaan huollossa säästetään paljon, kun viasta on jo metsään lähdettäessä osviittaa.
”Huoltoauto on edelleen tarpeellinen huoltohommissa. Se kattaa tietyt työt eikä siitä voi luopua. Jos esimerkiksi koura ei aukea, kone voidaan tuoda tänne huoltoon, mutta jos kone ei liiku, on mentävä paikan päälle”, hän ottaa esimerkin.
Metsäkoneyrittäjät tuovat metsäkoneen usein omalla lavetilla pajalle, joskin kallis polttoaine on nostanut kuljetuskustannuksia ja huoltoauto lähtee matkaan. Entiseen tapaan niidenkään hyllyt eivät enää notku varaosista vaan ne on siirretty myymälään.
Esan Pajalla on iso huoltohalli toimitiloissaan Seinäjoella, jonne metsäkoneet useimmiten tuodaan lavetilla huoltoon. Asentaja Juha Västi vaihtaa John Deeren hakkuukoneen kouran hydrauliikkaletkuja ja suojaspiraaleja. Kuva: Arto TakalampiMetsäkoneiden huolto on Hietarinnan mukaan siirtynyt yhä enemmän ennakoivaan huoltoon eli huoltosopimuksiin, jotka sisältävät määräaikaishuollot. Ennakoinnilla on selkeä vaikutus muuhun huoltotarpeeseen ja sillä saadaan ennen kaikkea vähennettyä suunnittelematonta korjausta.
”Metsäkoneen korjauksen kanssa ei ole samanlaista kiirettä kuin vaikka sesonkina rehunkorjuukoneissa. Moton pysähtyessä ei vielä vuorokaudessa tapahdu mitään, mutta sen jälkeen pysähtyy ajokone ja neljä ukkoa joutuu odottelemaan.”
Huoltoyrittäjän kannalta Hietarinta pitää hyvänä, että John Deeren metsäkoneet suunnitellaan ja valmistetaan Suomessa, samoin tuotetuki on Suomessa.
”Jos huollossa tilanne menee oikein vaikeaksi, aina on saatavilla suomea puhuva henkilö, joka oikeasti tietää asiasta ja on kiinnostunut ratkomaan ongelman. Tähän ei turvauduta kuin poikkeustilanteissa”, hän huomauttaa.
Hietarinta pitää konetuntumaa yllä ja hyppää aina tilaisuuden tullen ajokoneen tai moton puikkoihin.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




