
Skodan uusi Scala kiristää kisaa Suomen suosituimmasta autosta
Auto haastaa Volkswagen Golfin ja syrjäyttää Rapidin Skodan omasta mallistosta.
Scala tulee myyntiin keväällä. Se esiteltiin itsenäisyyspäivänä Israelissa, missä on paljon autoiluun liittyviä start up -yrityksiä. Kuva: Jarmo PalokallioSkodan pääjohtajan Bernhard Maierin mukaan Scala aloittaa uuden vaiheen Skodan perheautojen ketjussa. Auto iskee samaan asiakaskuntaan, josta kilpailevat VW Golf, Ford Focus, Toyota Corolla ja Opel Astra.
"Olemme vakuuttuneita, että Scalalla on edellytykset määritellä pienten perheautojen kokoluokka uudelleen. Auto asettaa kokoluokkaan uudet mittapuut", Maier kehuu.
Tavallaan samaan porukkaan kuuluu myös Skodan huippusuosittu Octavia. Se on kuitenkin vuosien varrella kasvanut luokasta pois.
Osalle Ocatavian ostajista Scala saattaa silti olla käypä vaihtoehto.
Scala esiteltiin itsenäisyyspäivänä Tel Avivissa. Israel ei yhdisty ensimmäisenä autoihin eikä maassa ole autoteollisuutta.
Paikan valinta perustui israelilaisten yrittäjyyteen. Vain Yhdysvalloissa on enemmän innovatiivisia start up -yrityksiä. Skoda kertoo hakevansa noiden yritysten kanssa vahvistusta fiksuja ratkaisuja hakevaan simply clever -ajatteluunsa.
Skoda ei ole äkännyt Israelin mahdollisuuksia yksin. Samoilla star up -yrityksiä hyödyntävillä apajilla on monia muitakin autonvalmistajia.
Scalan muodoissa ja kylkipokkauksissa on viitteitä saman konsernin muihin malleihin, kuten Audin Sportbackiin. Mallia on haettu myös Skodan Vision RS -konseptista.
Lopputulos on sulava.
Myös sisätilojen suunnittelussa on haettu mallia Vision -konseptista.
Takana Skodan nimi on nostettu takaikkunan alla olevaan takapeltiin. Esittelyautoissa tuo takapelti oli musta, mistä kromikirjaimet erottuivat hyvin.
Samaa ratkaisua tullaan jatkossa näkemään muissakin Skodan malleissa.
Scala on ensimmäinen Skoda, joka käyttää Volkswagenin uutta muokattavaa MQB A0 -pohjalevyä. Samalle alustalle on tehty muun muassa VW Polo.
Skoda juttu on tilankäytössä. Tälläkin kertaa Skodan insinöörit ovat venyttäneet alustaa. Scala on 11 senttiä Golfiakin pitempi.
Autoon mahtuu siten istumaan myös taakse.
Tavaratilaa löytyy peräti 467 litraa, millä se nappaa pisteet haastajilta.
Ohjaamossa kojelaudan keskellä on suurimmillaan 9,2-tuumainen kosketusnäyttö. Ilmastoinnin käsipainikkeet löytyvät sen ja suuttimien alta, mistä niitä joutuu hieman kurotella.
Konepellin alle tarjolla on 1,0-litraiset kolmisylinteriset 95- ja 115 -hevosvoimaiset TSI-moottorit sekä 150-voimainen 1,5-litrainen sylinterien lepuutustekniikalla varustettu bensiinimoottori.
Niiden vaihtoehtona on 1,6 litrainen TDI-diesel. Myös kaasuvaihtoehto on tarjolla.
Scala tulee myyntiin ensi keväänä. Auton hinnat eivät vielä ole tiedossa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
