Renkaiden kunto heikentyy
Takavuosina renkaat oli tapana ajaa loppuun. Sen jälkeen valistus alkoi purra ja renkaat parantua. Oma osuutensa oli yleisellä vaurastumisella.
15 viime vuotta jatkunut kehitys parempaan päin on nyt katkennut, ja renkaita ajetaan taas loppuun. Syyksi arvellaan talouden taantumaa.
Suomessa on 3,4 miljoonaa henkilö- ja pakettiautoa. Tarkastusten perusteella jopa 670 000 autoa kulkee huonoilla renkailla. Suhteellisesti yhtä heikko tilanne oli viimeksi vuonna 1997.
Tänä syksynä tehtyjen pistokokeiden perusteella selkeästi huonompaan suuntaan oli menty esimerkiksi Pirkanmaalla ja Etelä-Karjalassa. Renkaiden kunnossa oli parannettavaa erityisesti suurissa kaupungeissa.
Helsingissä, Espoossa, Tampereella ja Turussa huonoilla renkailla liikkui useampi kuin joka viides auto.
Tänä vuonna autoilijoita muistutetaan, että syksyn sadekelit voivat tuoda yllätyksiä. Etenkin jos renkaat on ajettu kesällä loppuun.
Kehityssuunta on huolestuttava, sillä juuri syksyn sadekeleillä kesärenkaalta vaaditaan eniten.
Laki edellyttää kesärenkailta vähintään 1,6 millimetrin urasyvyyttä, mutta turvasuositus sadekelillä on vähintään neljä milliä. Urasyvyys vaikuttaa ratkaisevasti sekä vesiliirtonopeuksiin että jarrutusmatkoihin märällä tienpinnalla.
Kampanjapäällikkö Risto Keskiruokanen Autonrengasliitosta arvelee, että epävarmassa taloustilanteessa rengashankintoja siirretään tuonnemmaksi.
”Renkaat kulutetaan kesäkaudella usein myös huomaamatta kehnoon kuntoon. Ratsioissa vain joka neljäs huonokuntoisilla renkailla ajava tiedostaa renkaidensa kunnon. Tämä muodostaa todellisen liikenneturvallisuusriskin.”
Urasyvyyksien lisäksi rengasratsioissa havaittiin aiempaa enemmän puutteita myös renkaiden tyypissä ja ilmanpaineissa. Tämän syksyn rengasratsioihin talvirenkailla ajoi useampi kuin seitsemän autoilijaa sadasta.
Väärillä rengaspaineilla ajoi joka kymmenes autoilija.
”Ihannetilanteessa auton alla olisi aina kulloiseenkin keliin sopivimmat renkaat. Käytännössä tämä ei aina ole mahdollista, joten oleellista on tuntea omien renkaiden ominaisuudet ja puutteet sekä sovittaa ajotapa vallitsevien keliolojen mukaan”, Keskiruokanen muistuttaa.
JARMO PALOKALLIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
