
Opel-malleille riittää aakkosia, nyt menestystä hakee L:ään ehtinyt Astra
Vuonna 1994 Kadettin korvanneita Astroja on myyty yli 15 miljoonaa kappaletta.Opel on palannut pienen hengähdystauon jälkeen takaisin myyntitilaston kymppikärkeen. Seuraavaksi odotukset kohdistuvat täysin uusiksi pistettyyn Astraan.
Opel esitteli ensimmäisen Astra-sukupolven vuonna 1994. Astra F korvasi tuolloin E Kadettin ja nousi välittömästi huikeaksi menestykseksi. Nyt takana on viisi sukupolvea ja 15 miljoonaa myytyä Astraa.
Etenkin Astran ensimmäiset sukupolvet myivät hyvin myös Suomessa. Tänä vuonna Astran väistyvä K-malli on ottanut kovan loppukirin ja nostanut Astran takaisin luokkansa kärkikahinoihin.
Viimeisen viiden vuoden aikana Astroja on myyty yli 10 000 kappaletta. Nykyisen sukupolven myyntiä vauhditti K Astran valinta Vuoden autoksi 2016.
Tuon jälkeen Opel on siirtynyt GM:ltä Stellantiksen omistukseen. Uuden aakkostuksessa L:ään ehtineen Astran pohjalevy ja voimalinja ovat luonnollisesti uuden omistajan tuotantoa.
Markkinoinnissa Opel korostaa ymmärrettävästi auton saksalaisuutta. Ja sitä Astra toki edelleen on mitä suurimmassa määrin. Se on suunniteltu ja koottu Opelin kotipesässä Rüsselsheimissa.
Opel aloittaa uuden Astran myynnin 180-hevosvoimaisella lataushybridillä. Opelia maahantuovan Länsiauton tavoite on nostaa Astra jälleen yhdeksi Suomen suosituimmista perheautoista.
Yhtiö uskoo Astran ominaisuuksien, varustelun ja hinnoittelun kiinnostavan myös yritysasiakkaita. Siellä Astra haastaa Skoda Octaviaa.
L Astra tulee heti aluksi tarjolle 5-ovisena monikäyttömallina ja farmarina. Auton keulan tunnistaa jo kaukaa Opel Vizoriksi nimetystä maskista. Se on ottanut onnistuneesti vaikutteita 50 vuotta sitten esitellystä ikonisesta Opel A Mantasta.
Ladattavan hybridin toimintamatka sähköllä on noin 60 kilometriä. Sen ansioista auton laskennalliset päästöt jäävät 22-26 grammaan kilometrille korimallista ja varustelusta riippuen.
Ladattavat Astrat toimitetaan 7,4 kWh:n sisäisellä laturilla, joka mahdollistaa nopeat latausajat.
Pienten päästöjen ansiosta ladattavan hybridin alkaen hinta jää 32 390 euroon Innovation varustelulla.
Astra on mukavan jämäkkä ajettava. Matka-ajoon tuo vakautta 70 millimetriä kasvanut akseliväli.
Auton varustelu on runsas ja hallintalaitteet tuleva nopeasti tutuksi. Auton vakiovarustelu kattaa muun muassa pysäköintitutkat, led-valot, mukautuvan vakionopeudensäätimen. Ladattavien mallien istuimet ovat 10-suuntaisesti säädettävät AGR:t, joita ei ole turhaan kehuttu.
Kuljettajaa kohti kevyesti kaareutuva diginäyttö on selkeä katsoa ja käyttää. Siinä on Apple CarPlay ja Android Auto -liitettävyys. Auton esilämmitystä voi ohjata älypuhelimella.
Pieniä yksityiskohtiakin riittää. Farmari-versioon on esimerkiksi tarjolla musta katto. Ladattavan farmariversion tavaratila vetää 548 litraa perusasennossa ja takapenkkien selkänojat taitettuna 1574 litraa.
Ensimmäiset uudet Astrat saapuvat Suomeen kesällä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


