
Kiinalaisvalmistajat haastavat myös kalliit saksalaiset laatuautot
Voyah Free tarjoaa arvokkaan oloisen nelivedon 80 000 euron hintaluokkaan.Uusien kiinalaisautojen vyöry ei jää halvimpiin hintaluokkiin. Sen sijaan ne haastavat rohkeasti myös perinteiset ja kalliit saksalaiset laatumerkit.
Kiinalaisten autojen maihinnousu Eurooppaan käynnistyi totuttua edullisemmilla sähköautoilla. Ne saavuttivat nopeasti suosiota.
Kiinalainen MG 4 ehdittiin Suomessakin valita Vuoden sähköautoksi jo ennen virallisen maahantuonnin alkamista.
Länsimaisille autonvalmistajille kiinalaisten kilpailu on ollut myrkkyä. Ne ovat joutuneet tarkistamaan hintojaan ja tinkimään katteistaan. Teslalla siihen on ollut varaa, muille se on ollut selvästi tuskaisempaa.
Kiinalaisten Euroopan valloitus on kaikesta huolimatta edennyt nopeasti. Mallien kirjokin on laajentunut.
Edullisten kiinalaisautojen lisäksi myös hinnaston yläpäähän on tullut tarjolle useita vaihtoehtoja.
Yksi niistä on Voyah Free. Se asemoi itsensä rohkeasti suurten Volvojen ja saksalaisten premium-autojen hallitsemalle pelikentälle.
Voyah tarjoaa peliin näyttävän nelivetoisen sähköauton sadan kilowattitunnin akulla, josta riittää virtaa 500 kilometrin WLTP-syklin mukaiseen kantamaan.
Voyah Freen kojelautaa hallitsee kolmen näytön säädettävissä oleva kokonaisuus. Kuva: Jarmo PalokallioAuton varustelua on runsas ja siihen käytetyt materiaalit vaikuttavat ensituntumalta laadukkailta. Ulkonäkökin on 80 000 hintaluokan mukainen eli arvokas, joten auto erottuu marketin parkkipaikalta.
Voyah Freen keula tuo mieleen Maseratin, mutta kokonaisuus on silti omannäköinen ja siltä osin onnistunut.
Myös sisällä osin muilta lainatut yksityiskohdat on sovitettu toimivaksi kokonaisuudeksi. Käyttöliittymäkin vaikuttaa nopean tutustumisen perusteella hyvin toimivilta.
Tehoa autossa on enemmän kuin tarpeeksi. Voyah Free kiihtyy nollasta sataan 4,4 sekunnissa, mutta parhaiten 2 340 kiloinen auto sopii rauhalliseen matka-ajoon.
Tiukkatahtoiseen kaista-avustimeen pitää totutella tai kytkeä se pois päältä. Plussaa auto saa äänieristyksestä.
Talviajossa tai muuten vain reippaalla ajotavalla auton kulutuslukemat ovat kovat, joten 500 kilometrin kantama jää haaveeksi. Sama havainto toistuu tietenkin muillakin sähköautoilla.
Selkeä kehittämiskohde ovat Voyahin valot. Kaukovaloilta puuttuu automaattitoiminto.
Pikku mokana voi pitää myös ratinlämmittimen puuttumista varustelistalta. Penkin hierontatoiminta taas on hintaluokan mukainen varuste.
100 kilowatin latausteholla pärjää, mutta akun kokoon ja auton hintaan suhteutettuna se on aavistuksen vaatimaton.
Tavaratilaa on 560 litraa takana, minkä lisäksi edessä on vielä kotelo kaapeleille. Vetokykyä löytyy 2 000 kiloa.
Myös BYDiltä löytyy tarjokas ykkösluokkaan. Se on sulavalinjainen Han 4X4, jonka lähtöhinta on 71 900 euroa.
Kiinalaisautot voittavat hintavertailun vastaaviin saksalaisiin. Niiden menestys perinteisten premium-merkkien hallitsemalla pelikentällä voi silti olla tiukassa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








