Honda CR-V tuplaturbolla
Hondan katumaasturisuosikki CR-V on saanut nokalleen pienen tuplaturbodieselin. Se tarjoaa mukavaa kyytiä automaattivaihteistoon yhdistettynä.
CR-V on aina vastannut käyttäjien tarpeita. Se on riittävän tilava ja etenemiskykyinen sekä työajoon että vapaa-ajan rientoihin.
Tuorein malliuudistus pani auton muotoilua ja ominaisuuksia uusiksi. Suuri edistysharppaus löytyy uuden CR-V:n konepellin alta. Siellä hyrrää 1,6-litrainen dieselkone.
Uusi kone on ahdettu kahdella turbolla. Pienempi turbo parantaa ahtopainetta alakierroksilla. Kierrosten noustessa vastuu siirtyy suuremmalle turbolle.
Autoa on helppo käsitellä, kun voimaa on tarjolla koko käyntialueen kattavasti.
Uutta on myös dieseliin yhdistetty automaatti. Se on peräti yhdeksänvaihteinen, mikä takaa tasaisen etenemisen. Vääntö ja kulutus pysyvät optimissa.
Perinteisen vaihdekepin on korvannut peliohjainta muistuttava joystick. Ratkaisu on nopeasti yleistymässä autoissa. Ensimmäisenä niitä alkoi näkyä hybrideissä.
Auton virallinen EU-kulutus jää 5,3 litraan sadalla kilometrillä. Lähinnä matka-ajoa sisältäneellä koeajolenkillä dieseliä kului 6,4 litraa sadalla kilometrillä.
Pelkällä etuvedolla varustettuna Hondan lähtöhinta on noin 32 000 eurossa. Nelivetoiset huippumallit maksavat yli 50 000 euroa. Siihen hintaan saa muun muassa aktiiviset valot.
Miinuksena on se, että mukautuva vakionopeudensäädin on saatavilla vain kalleimpaan Executive-malliin. Myös kuolleen kulman varoitinta jää kaipaamaan.
Jarrullisen perävaunun hinauskyky automaattivaihteistolla on 1 500 kiloa ja 6-pykäläisellä käsivaihteistolla 1 700 kiloa.
Jarmo Palokallio
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
