CForce 520 -yleismönkijä jätti kokeilussa hyvän mielikuvan – renkaiden kanssa talviolosuhteissa haasteita
Vuodelle 2023 uudistetussa CFMoton CForce 520 -traktorimönkijässä on uusi kevyempi, mutta vahvempi runko. Lisäksi ulkonäköön sekä varustukseen on tullut muutoksia. Koneviesti testasi uutuutta lopputalven aikana.
Tieajossa CForce on vakaa. Se ei kallistele ja kulkee hyvin mutkissa. Perävaunu liikkuu mukisematta ja jäykän alustan ansiosta mönkijä kestää aisapainoa hyvin. Kuva: Seppo NykänenSuomen mönkijämarkkinoilla CFMoto taistelee rekisteröintitilastoissa Can-Am -merkin kanssa kakkospaikasta. CFMoton traktoriksi rekisteröitävä CForce 520 -malli kuuluu myydyimpään mönkijöiden keskiluokkaan. Mallin uudistettu versio tuli markkinoille vuodenvaihteessa, jonka Koneviesti sai kokeiluun lopputalvesta.
CFMoto CForce 520 -mönkijän moottori on yksisylinterinen, nelitahtinen 495 cm³:n nestejäähdytteinen ruiskumoottori 35 hv:n teholla. T3b-traktoriksi rekisteröity CForce 520:sen huippunopeus on rajoitettu 60 km/h.
Kokonaisuutena tarkasteltuna CForcen työnjälki on siistiä, ja kaikki katteet istuvat napakasti ja juuri oikein. Myös ajo-ominaisuudet ovat vertailukelpoisia kilpailijoidensa kanssa. Alusta on melko kova ja jytyyttää kivikossa, mutta on tieajossa vakaa. Maastoajossa kannattaa laskea renkaiden ilmanpainetta, mikä pehmentää jousituksen toimintaa. Aiemmin mutkissa esiintynyttä kulman yli taittumisen ongelmaa ei tällä kertaa havaittu. Ohjaustehostin keventää ohjaamista ja toimii samalla ohjauksen vaimentimena.
Voimansiirto on onnistuttu säätämään toiminnaltaan kohtuullisen hyväksi: kytkentä on pehmeää ja toimii hitaassa ajossa tasaisesti. Aikaisemmin CF:llä on ollut ongelmia äkkinäisen kytkeytymisen kanssa, mutta nyt sellaisesta ei ollut jälkeäkään. Mönkijä lähteelle liikkeelle tasaisesti ja on helppo hallita tarkkaa ajoa vaativissa toimissa, kuten perävaunun kytkemisessä. Kylmänä käynti on epätasaista, mutta tasoittuu kun kone lämpiää.
Kokeilu tehtiin talvella lumisissa olosuhteissa, mikä aiheutti ongelmia, sillä käytössä olleiden vakiorenkaiden pito oli lumessa heikko. Tämän vuoksi suunniteltu puunkuljetus reellä jouduttiin perumaan, sillä käytettävissä ei ollut ketjuja.
Kokeilun aikana CForcea käytettiin pääasiassa ajoneuvona, mutta sillä käytiin muutaman kerran pilkilläkin. Jäällä oli lunta vain kymmenen senttiä, joten eteneminen ei ollut ongelma. Tieajossa kokeiltiin perävaunun vetoa, mikä sujui hyvin – vaunu liikkui nöyrästi. Jäykkä alusta kestää aisapainoa hyvin.
Lue Koneviestin nettisivuilta, mitä kaikkea uudessa mallissa on muuttunut ja miten kokeilu traktorimönkijällä sujui!
Sinua saattaa kiinnostaa myös seuraavat artikkelit:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



