
Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX on nelivetoinen tehopesä
Auton uusi älyohjelmisto on selvä parannus entiseen.Volkswagen on takonut menestystä ID-sähköautoillaan. ID.5 GTX on sarjan älypäivitetty loivakattoinen tehoversio.
ID.5 GTX:n nelivetomalli on Volkswagen täyssähköinen lippulaiva. Sen suoritusarvot ovat kunnioitettavat, kun ottaa huomioon, että kyseessä on katutykin sijaan perhekäyttöön sopiva katumaasturi.
GTX:n perusversio on takavetoinen ja 174-hevosvoimainen. Nelivetoversion kahdesta sähkömoottorista irtoaa 299 hevosvoimaa tehoa. Ne singauttavat raskaan vaunun 6,3 sekunnissa nollasta sadan kilometrin tuntinopeuteen.
Auton voimalinja toimii hienosti. Myös ohituskiihtyvyyttä löytyy tarvittaessa, mutta GTX:n huippunopeus on rajattu 180 kilometriin tunnissa. Se on järkevä ratkaisu monella tapaa. Vähemmälläkin pärjäisi.
Käytännössä ID.5 on uudella coupemaisella kattolinjalla varustettu ID.4. Auton akkukoko on aina 77 kilowattituntia, millä virallinen toimintamatka on WLTP-mittaustavalla parhaimmillaan yli 500 kilometriä. Se tosin riippuu malliversiosta ja vetotavasta.
Muiden sähköautojen tapaan pakkanen ja kovat nopeudet syövät akustoa tyhjiin lähes tuplanopeudella. Vastaavasti lämpimillä akuilla ja kevyillä nopeuksilla virtaa riittää pitkään.
MT:n koeajossa nelivetoisen GTX:n kulutus vaihteli alle 15 kilowattitunnista yli 20 kilowattiin. Keskimäärin auto vei virtaa WLTP-normin mukaisesti eli noin 18,6 kilowattia 100 kilometrillä.
Auton omanlaturin kautta tapahtuvassa AC-hidaslatauksessa teho on 11 kilowattia. GTX:n pikalatauksen teho saattaa nousta 135 kilowatista hetkellisesti jopa 150 kilowattiin.
Latausjohdot saa kätevästi piiloon peräkontin välipohjan alle.
Sisällä yleisvaikutelma ei säväytä siten kuin koeajoauton 70000 euron hinnan voisi olettaa. Penkit ovat hyvät, mutta mittarinäyttö on pieni ja muovimateriaalit tavanomaisia.
Miinusta tulee kojelaudan hipaisuliuku-kytkimistä. Erikoinen säästökohde on sivuikkunoiden sähköaukaisun katkaisimessa. Etu- ja takaikkunoita säädetään samalla kytkimellä, joka toimii osin kosketusperiaatteella.
Ohjelmistopuolella uusi 3,0-versio ansaitsee kiitosta. Se tarjoaa älykkään reittiopastuksen, joka laskee tehokkaimmat latauspaikat latureiden tehon perusteella. Siinä se huomioi ruuhkat ja toimintamatkan ja toivotun lataustason perillä.
Älykäs vakionopeudensäädin vaihtaa nopeuden rajoitusten mukaiseksi. Se osaa myös hiljentää risteyksiin ja mutkiin tarvittaessa.
Auton ajettavuus on hyvä. Alusta säätyy sopivan jämäkäksi suomalaisille teille.
Auton maavara on 16 senttiä ja tavaratilaa on 549 litraa.
Volkswagen-konsernin harmiksi täyssähköautojen valmistus on takkuillut komponettipulan ja Venäjän sotatoimien takia. Yhtenä ratkaisuna tilanteeseen Volkswagen on tarjonnut asiakkaille autoja lievästi karsitulla Fastlane-varustuksella, joka mahdollistaa nopeat toimitukset.
ID.5 Fastlane-version hinta 128 kilowatin teholla on 52550 euroa.
GTX:n sisarmalli on Škoda Enyaq Coupé, jonka RS-version on automerkin tehokkain. Muita kilpailijoita ovat esimerkiksi Polestar 2 ja Tesla Model Y.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





