Kannattaako traktoriurakointi maarakennustyömailla? Ketteryys on ahtaissa paikoissa traktorin etu
Traktoreita käytetään monipuolisesti kiinteistöhuollossa ja maataloudessa, mutta maarakennuksessa niiden käyttö on harvinaisempaa. Jania Kleimola on yksi traktoriurakoitsijoista maarakennusalalla.
Traktoriurakointia pääkaupunkiseudulla tekevä Jania Kleimola pitää traktorin etuna sen ketteryyttä. Maan saa kyytiin paikoista, joihin kuorma-autolla ei olisi asiaa. Kuva: Jania KleimolaTraktorit ovat monikäyttöisiä laitteita niin kiinteistöhuoltoon kuin maatalouteen. Maanrakennuksessa traktoreiden käyttö on hieman harvinaisempia. Kuorma-autoilijoiden ja traktoriurakoitsijoiden välillä tosin on välillä hieman kissanhännänvetoa samoille työmaille osuessa.
Aiemmin lentokonemekaanikkona toiminut Jania Kleimola päätyi traktoriurakoitsijaksi oikeastaan sattumalta. Alkuun tarkoituksena oli vuonna 2008 ryhtyä tuomaan Euroopasta traktoreita, mutta myynti ei oikein käynyt, joten Kleimola päätyi urakoitsijaksi.
Kleimola urakoi maarakennustyömailla kahdella traktorilla ja kolmella pyöräkuormaajalla, joita tarvittaessa vuokrataan myös ulkopuolisille. Traktoreita ovat Valtran T234 vuosimallia 2016 ja viime juhannukseksi saapunut Q265, jolla on ehditty ahertaa noin 1300 tuntia..
Miksi traktori?
Kleimolalla on selkeät perusteet traktorin valitsemiseen maansiirrossa.
”Monilla on ajatus, että traktori on hidas väline ja teiden tukko, mutta se on väärä lähtökohta. Kaupunkialueilla huippunopeudella ei ole merkitystä, kun muutenkin liikutaan taajamarajoitusten mukaisesti.”
Kleimola toimii pääasiassa pääkaupunkiseudulla kehäkolmosen sisäpuolella.
”Olen yrittänyt helpottaa asiakkaiden kustannuslaskentaa tarjoamalla kiinteää hintaa. Asiakas tietää tasan tarkkaan, paljonko kuorma tulee maksamaan. Toisaalta traktorilla saa ajaa polttoöljyllä, kun maksaa päivämaksun. Taloudellisuus onkin yksi hyvä puoli.”
Monet asiakkaat ovat myös pitäneet yhdistelmän ketteryydestä. Kleimola kertoo, että esimerkiksi Helsingin keskustassa kärryn sai peruutettua suoraan nurmialueella, jonne kuorma-autolla ei olisi päässyt
Eräällä työmaalla vain traktoriyhdistelmää käyttämällä kaivetut maa-ainekset saatiin suoraan kyytiin, mikä säästi työmaan valmistumisen kokonaisajassa. Traktorit ovat kuorma-autoon verrattuna myös monikäyttöisempiä, sillä samalla koneella onnistuu niin talvikunnossapito kuin maanajokin.
”Traktorit ovat nykyään jo tosi mukavia ajaakin. Koskaan ei aamulla tympäise lähteä”, Kleimola lopettaa.
Kleimolla riittää traktorilla hommia niin kesällä kuin talvellakin.
Lue Koneviestin nettisivuilta, mitkä hommat työllistävät Kleimolaa kesäisin ja talvisin sekä mistä urakoitsija hankkii kalustonsa!
Sinua saattaa kiinnostaa myös seuraavat artikkelit:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




