
Tiesitkö, ettei maailman toiseksi myydyintä autoa tuoda Eurooppaan
Fordin F-150 avolava on hallinnut Yhdysvaltain myyntitilastoja kymmeniä vuosia.
Täyssähköisen F-150 Lightningin Extended -version kantama on yli 500 kilometriä. Kuva: Jarmo PalokallioMaailman myydyimmän auton tittelistä Toyota Corollan kanssa kisaa amerikkalainen Ford F-150 avolava-auto. Sitä ei toistaiseksi tuoda Eurooppaan, mikä kertoo maanosamme merkityksestä kansainväliselle autokaupalle.
Massiivisen kokoinen F-150 on hallinnut Yhdysvaltojen avolava-autojen myyntitilastoa jo 46 vuotta putkeen. Kaikkineen vuonna 1948 esiteltyä F-150:tä on valmistettu yli 40 miljoonaa kappaletta.
Jatkokin tuntuu turvatulta, sillä malli on tehnyt onnistuneen hypyn täyssähköiseen tulevaisuuteen.
MT koeajoi Ford F-150:n täyssähköisen Lightning-version. Kokemus oli hämmentävä.
Euroopassa ja Suomessa autot tuntuvat suurilta, kun niiden pituus alkaa lähennellä viittä metriä. F-150 pistää siitä vielä metrillä paremmaksi. Auton pituus on 5,91 metriä.
Sitä kääntäessä pitää ajolinjoja valitessa jo ottaa huomioon, että takapää oikaisee.
Ominaisuuksia autossa riittää pienen kylän tarpeisiin.
Extended-version sähkömoottoreista irtoaa 580 hevosvoimaa tehoa. Se riittää heilauttamaan 2730 kiloa painavan järkäleen 4,5 sekunnissa 100 kilometrin tuntivauhtiin.
Kantavuutta autolla on 885 kiloa ja vetokykyä peräti 4000 kiloa. Hauskana yksityiskohtana on auton nokkapellin alta löytyvä tavaratila, joka vetää 400 litraa.
Auton ajoakulla on kokoa 131 kilowattituntia, millä kantama riittää 500 kilometrin päälle.
Auton alle, pyörien väliin sijoitettu akusto vakauttaa menoa. Ohjaustuntuma ei kuitenkaan ole paras mahdollinen. Ohjaus on tehostettu hyvin kevyeksi ja samalla tunnottomaksi. Se reagoi ratin liikkeisiin hyvin herkästi.
Muuten asiat ovat kunnossa. Suuri osa auton perinteisistä toimintanäppäimistä on ajan tavan mukaisesti sijoitettu kojelautaa hallitsevaan suureen kosketusnäyttöön.
Kosketusnäytön toimintoihin perehtymiseen kannattaa varata kunnon tovi.
Penkit ovat suorastaan mukavat ja sekä niiden että ratin säädöt ovat poikkeuksellisen laajat. Sopivan ajoasennon löytämisessä ei siten ole ongelmia.
Tilaa riittää hyvin myös takamatkustajille.
Fordin maahantuojan mukaan auto olisi mielenkiintoinen lisä merkin eurooppalaiseen tarjontaan. Päätöksiä sen tuonnin aloittamisesta ei kuitenkaan ole tehty.
Yksi ongelma on auton tyypittämisessä. Se asettuu kokonaismassansa puolesta kevytkuorma-autojen luokkaan, joten sitä ei voisi ajaa henkilöautokortilla.
Toisaalta Englannista koeajoon saadun prototyypin kokonaismassaksi oli merkitty 3500 kiloa, mikä mahdollisti sen ajamisen B-kortilla.
Yhdysvalloissa F-150:n veroton alkaen hinta on noin 47 000 euroa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




