
Teslan monsteri jäi suutariksi
Massiivisen kokoinen ja uusia ideoita pursuava Cybertruck onnistui lähinnä siinä, ettei se jätä ketään kylmäksi.
Jättimäinen Cybertruck pyörähti automessuilla Helsingissä maaliskuun puolivälissä. Kuva: Jarmo PalokallioTeslan möhkömäisen Cybertruckin terävät teräskulmat ovat kuin tulevaisuuden seikkailuelokuvasta peräisin. Nykyhetkeen revittynä auto kerää katseita ja herättää tunteita, mutta ongelmiakin riittää.
Amerikassa avolavat keikkuvat myyntilistojen kärjessä. Siihen liittyen Tesla esitteli futuristisen avolava-autonsa vuonna 2019. Yhtiön mukaan kyseessä oli tavallista monikäyttöisempi lava-auto, joka oli samalla tehokkaampi kuin urheiluautot.
Cybertruckin taival suunnittelupöydältä tuotantoon oli pitkä ja kivinen. Autoa malttamattomasti odottaneet asiakkaat joutuivat pettymään, kun tuotannon aloittaminen siirtyi tämän tästä.
Yksi suurimmista ongelmista oli auton ulkokuoren materiaaliksi valittu ruostumaton teräs. Vastaavaa ei ole muissa autoissa.
Teräksen ja auton ikkunoiden panssarilasin luvattiin pysäyttävän jopa käsiaseiden luodit.
Cybertruckin asiakastoimitukset alkoivat vuoden 2023 lopulla. Lopputulos jäi kauaksi etenkin alunperin luvatusta kantamasta ja hinnasta. Viivästyksen takia Tesla myös menetti etulyöntiasemansa sähköisissä avolava-autoissa.
Auto on massiivisen kokoinen eurooppalaiseen mittakaavaan. Sillä on pituutta lähes 6 metriä. Siitä lavan osuudeksi jää 1,8 metriä. Lavan katteeksi on tarjoilla sähköisesti toimiva säleikkö.
Auton ruostumattomasta teräksestä prässätty pinta terävine kulmineen on jotain ennennäkemätöntä. Kovin käytännöllinen se ei ole. Teräs on vaikea pitää puhtaana. Jopa sormenjäljet jäävät siihen näkyviin.
Kylmävalssattu kori ei vetkuile. Toisaalta runkorakenteen joustamattomuus aiheuttaa ongelmia kolaritilanteissa.
Auton ohjaamo on äärimmilleen pelkistetty. Toiminnat on muista Tesloista tuttuun tapaan keskitetty keskinäyttöön.
Tilaa riittää jopa kuudelle hengelle. Tavaratilaa löytyy myös toisen istuinrivin alta.
Ovista puuttuvat ulkokahvat. Ne saa auki keskipilarin kosketuspinnasta. Raolleen narahtavan oven avaaminen jättää teräkseen sormenjäljet.
Järjestelmän talvitoimivuus herättää vähintään epäilyksiä.
Cybertruckia on useita sähkömoottorien määrään perustuvia versioita. Perusversio on yksimoottorinen takaveto. Moottorien määrän kasvattaminen tuo mukanaan nelivedon ja paremman kiihtyvyyden.
Takavedolla auto kiihtyy nollasta 100 kilometriin tunnissa 6,5 sekunnissa. Vetokykyä autolla on noin 3400 kiloa ja kantamaa 400 kilometriä.
Tehokkain neliveto kiihtyy 100 kilometriin tunnissa 2,7 sekunnissa. Sen toimintamatka on noin 515 kilometriä.
Euroopassa Cybertruckeja on voinut ihmetellä lähinnä lentokentillä ja autonäyttelyissä. Joitakin yksittäiskappaleita on ilmeisesti saatu myös EU-alueelle rekisteröityä.
Yhdysvalloissa Cybertruckin alkaen mallin myynti alkoi noin 57 000 eurolla. Huippumallin lähtöhinta oli noin 94 000 eurossa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







