Lähes joka kolmas auto pomppaa katsastuksessa – näillä merkeillä vaikeuksia
Parhaat premium-merkit saavat Japanista kovia haastajia.
Katsastuksissa parhaiten pärjäsivät uudehkot autot. Kuvassa olevista Astroista hylättiin joka viides. Kuva: Kari SalonenLähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa. Turvallisimmin mielin katsastukseen voi ajaa perinteisillä premium-merkeillä, mutta myös japanilaisautoista löytyy vähävikaisia malleja.
Traficomin mukaan viimevuotisissa määräaikaiskatsastuksista hylättiin 29 prosenttia. Hylsyjä sateli etenkin vanhoille, loppuun ajetuille autoille.
Iän vaikutus oli selvä. Neljävuotiaista henkilöautoista hylättiin 7 prosenttia, 20-vuotiaista jo 43 prosenttia ja vähintään 25-vuotiaista henkilöautoista hylättiin 38 prosenttia
Sähköautojen määrä katsastuksissa lähes kaksinkertaistui edellisvuoteen verrattuna. Samalla niiden hylkäysprosentti nousi.
Sähköautoista hylättiin joka viides. Se oli enemmän kuin vastaavan ikäisillä polttomoottoriautoilla.
Neljä vuotta vanhoista sähköautoista katsastuksessa hylättiin 16 prosenttia. Tämä on selvästi enemmän kuin nelivuotiailla bensiinikäyttöisillä autoilla, joilla hylkäysprosentti oli 5, tai dieselautoilla, joilla vastaava osuus oli 11 prosenttia.
”Sähköautoilla hylkäyssyyt koskevat usein alustarakenteiden välyksiä", kertoo johtava asiantuntija Timo Ojala.
Merkkien ja mallien välillä erot ovat suuret. Vuosien 2017–22 aineistoissa parhaana erottuvat premium-merkit.
Ykköseksi nousee Porsche, jonka hylkäysprosentti jää 9:ään. Lähes samaan pääsee Lexus.
Saksalaismerkeistä hyvin pärjää myös Audi, 14 prosentin hylkäyksillä. Sen eteen kiilaavat kuitenkin Toyota ja Suzuki 13 prosentin hylkäyksillä.
Erikoismaininnan ansaitsee Suzuki Vitara, joka selvitti katsastukset lähes puhtaasti. Vastaavia oli muitakin, kuten BMW:n i -mallit tai Audi Q2.
Noiden merkkien jälkeen keskimääräistä paremmin pärjäsivät myös Honda, Mini, Mitsubishi, Seat, Škoda ja Volvo.
”Sähköautojen hylkäysosuus ensimmäisessä katsastuksessa on muita korkeampi.”
Keskikastin paremmalla puolelle mahtuvat myös noin viidenneksen hylkäyksillä BMW, Ford, Jaguar, Kia, Land Rover, Mazda, Mercedes-Benz, Opel, Subaru, Tesla ja Volkswagen.
Eniten pomppuja nappasivat Alfa-Romeo, Citroën, Dacia, Fiat, Jeep, Lada, Nissan, Peugeot ja Renault. Noissa silmään pistää ranskalaisten ja Stellantiksen valmistamien merkkien suuri osuus.
Iän painamat Dodget jäivät kiinni joka toinen kerta. Esimerkiksi Calibereista hylättiin 61 prosenttia.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





