
- Pyhäjärvi
Tasamaalta kyntö on hyväksi sekä maaperälle että kuskille
Syyskyntö on ilmastossamme hyväksi havaittu vaihtoehto maanmuokkaukseen. Kyntöön liittyy kuitenkin ongelmia, joista kyntöanturan muodostuminen on yksi. Vaossa kulkevat traktorin renkaat muodostavat omalta osaltaan kyntöanturaa.Kun traktorin toinen rengaspari kulkee vaossa, vaon pohja ja osa edellisen ajokerran viimeisestä viilusta tiivistyvät. Vakokyntö asettaa traktorin renkaalle myös kapeusvaatimuksen, jotta vaossa kulkeva rengas ei liian paljon tiivistäisi edellisellä ajokerralla käännettyä kyntöviilua.
Ongelma korostuu syksyisen märkää peltoa kynnettäessä.
Etenkin tiivistä savimaata kynnettäessä traktorin renkaat luistavat hieman kaiken aikaa. Vaon pohjaan syntyy helposti tiivis ja liipattu kerros, joka vaikeuttaa kasvin juurien tunkeutumista ja hidastaa maan toimivaa vesitaloutta.
Tasamaalta kyntö on erittäin hyvä vaihtoehto kyntövaon pohjan tiivistymisen ja kyntöanturan muodostumisen estämiseen. Kaikilla auroilla työ ei onnistus, sillä auran kiinnityspisteen on mahdollistettava traktorin kulkeminen koskemattomalla sängellä tai nurmella.
"Kun traktori saa vetää kyntöauraa vaakatasossa sängellä tai nurmella ja vieläpä paripyöriä käyttäen, niin se on miellyttävä kuskille ja hyväksi maaperälle.” Juha Kärkkäinen
Tasamaalta kynnettäessä traktorin renkaiden pito paranee, koska traktori on vaakatasossa ja jokaisen renkaan alla samanlainen alusta. Traktorin renkaiden leveydellekään ei ole rajoitusta ja kyntö voidaan tehdä paripyöriä käyttäen.
Pellon tiivistymisen vähentämiseksi ja pidon lisäämiseksi kannattaakin käyttää mahdollisimman leveitä renkaita ja alhaista rengaspainetta. Kuljettajan ergonomiakin on tasamaakynnössä parempi, koska traktori on kaiken aikaa vaakasuorassa.
Ikääntyneemmällä perustraktorilla tasamaalta kyntäminen vaatii kuljettajalta tarkkuutta. Jotta kyntöviilut pysyisivät samanlevyisinä, ajamisen on oltava senttipeliä. Nykyistä GPS-tekniikkaa ja automaattiohjausta käyttämällä tämä asia on helposti ratkaistavissa.
Juha Kärkkäinen on tyytyväinen New Hollandin automaattiohjauksen ja tasamaakynnön mahdollistavan Kverneland PN 100:n toimivuuteen. Kuva: Visa VilkunaPyhäjärvisen Kanasen tilan viljelijät Juha Kärkkäinen ja Marjo Lautiainen hankkivat jo vuonna 2018 kyntöauraksi kahdeksansiipisen Kvernelandin PN 100 paluuauran. Tasamaalta ajo- eli ”on land” -tekniikalla toteutettu kyntöaura on Kärkkäisen mukaan ollut miellyttävä tuttavuus.
"Kun traktori saa vetää kyntöauraa vaakatasossa sängellä tai nurmella ja vieläpä paripyöriä käyttäen, niin se on miellyttävä kuskille ja hyväksi maaperälle. Varsinkin märemmissä oloissa kynnettäessä vaon pohjalla ajaminen ei ole eduksi maan kasvukunnon kannalta”, Kärkkäinen kertoo.
Kanasen tilalla on viljelyssä peltoa kaikkiaan 330 hehtaaria, josta puolet nurmella ja toinen puoli viljalla. Rehua tuotetaan noin 400 naudalle. Nurmia viljellään neljästä viiteen vuotta ennen uusintaa, jonka jälkeen on pari-kolme viljavuotta, joten kynnettävää tilalla riittää.
Kärkkäinen kertoo kyntävänsä hieman kivistä ja juurakkoista maata noin 7–8 kilometrin tuntinopeudella. Helpommilla lohkoilla nopeuden voi nostaa yli kymmeneen kilometriin tunnissa. Mustaa tulee keskimäärin 2–2,5 hehtaarin tuntivauhdilla.
Alkuvuodesta Kanasen tilalle tulleen New Holland T7.315 HD:n automaattiohjaus on Kärkkäisen mukaan selkeä ja johdonmukainen käyttää. Päisteautomatiikan kanssa oli hieman enemmän puuhaa, ennen kuin kaikki vaiheet toimivat halutulla tavalla.
Automaattiohjauksen karttanäyttö on ohjaamon oikeassa laidassa olevassa näytössä. Ohjauspyörän keskellä olevaan näyttöön voidaan valita joko traktorin normaalit mittarinäytöt tai halutut kameranäytöt. Tilan lohkotiedot siirtyivät helposti traktorin tietokoneelle, jonka jälkeen työ sujuu automaattisen tarkasti työkoneesta riippumatta.
Aivan tavallisella kyntöauralla tasamaalta kyntäminen ei onnistu, mutta johtavilla kyntöaurojen valmistajilla kyseiset lisävarusteet ovat valmistusohjelmassa.
Artikkelin aiheet - Osaston luetuimmat







