”Olen sitä mieltä, että hankimme lisää hybridejä" – kuljetusyrittäjä on tyytyväinen hybridirekkaansa
Sähköhybridi on osoittautunut taloudellisesti hyväksi työvälineeksi, kertoo yrittäjä Heikki Kananen.
Hybriditukkirekassa sähköä keräävät kondensaattorit ovat ohjaamohytin takana, kertoo autoa ajava Olavi Ranto. Kuva: Petteri KivimäkiKuljetusyrittäjä Heikki Kananen on tyytyväinen yhtiönsä HKK-Kuljetuksen viime talvena hankkimaan hybriditukkirekkaan. Auto kulkee dieselillä, ja apuna sillä on kondensaattori, joka kerää sähköenergiaa alamäissä. Keräämänsä sähkön rekka käyttää hetkellä, kun autolta vaaditaan kovia tehoja. Auto ajaa puuta Stora Ensolle Viitasaaren ympäristössä.
Kanasen hybridi pärjää 625 hevosvoiman moottorilla, kun yleensä tukkiautoissa tehoa on yli 700 hevosvoimaa. Sähköllä teho saadaan nostettua hetkellisesti 900 hevosvoimaan. Jos sähkö käytetään kerralla, riittää täysteho noin 40 sekunniksi. Seuraavissa alamäissä kondensaattori lataa taas itsensä.
”Parasta on, ettei tarvitse käyttää isoa moottoria isolla tiellä. Näin auton kulutus pienenee”, Kananen kertoo.
Lisätehot auto käyttää pääsääntöisesti metsäteillä, joilla vauhti on pienempi ja tie saattaa olla pehmeä tai luminen. Myös maanteillä jyrkissä mäissä lisäteholle on käyttöä. Voima helpottaa kuljettajan työtä, säästää aikaa ja lisää turvallisuutta. Hybriditekniikka lisää auton painoa vajaalla tuhannella kilolla, ja poikkeusluvalla auton kokonaismassa saa olla enimmillään 77 tonnia.
Taloudellisesti Kananen pitää hankintaa järkevänä. ”Olen sitä mieltä, että hankimme lisää hybridejä, etenkin, jos näin saadaan päästöjä vähän pienemmäksi.”
Verrattuna yhtiön edelliseen autoon, polttoainetta säästyy Kanasen mukaan jonkin verran. Paljonko on sähkön ja paljonko muuten uudemman moottorimallin vaikutus, sitä hän ei lähde arvioimaan.
Yrittäjän mukaan tukkirekan keskikulutus liikkuu normaalisti 60–80 litrassa sadalla kilometrillä. Lyhyessä ajossa huonolla talvikelillä kone voi niellä sata litraa, hyvässä kesäkelissä kulutus voi jäädä 50 litraan.
”Enemmän pitäisi puhua raskaan liikenteen kulutuksesta, täällä se diesel kuluu. Verotuksellisesti pitäisi auttaa niitä, jotka tekevät tällaisia investointeja.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
