Transporter kehittyy maltilla
Södertälje (MT)
Kuudennen sukupolven Volkswagen Transporter -mallisto luottaa läpi linjan kaksilitraisiin turbomoottoreihin. Valtaosa malleista käy Euro 5 -standardin mukaisella dieselkoneella.
Tavalliseen tapaan sarjaan kuuluu nippu korimalleja Kombista Caravelleen, lukuisilla varusteluvaihtoehdoilla.
Tehoja on rukattu alaspäin edellisen sukupolven vastaavista versioista, mutta moottorissa riittää vääntöä entistä enemmän, ja kulutus on alhaisempi. Myös neliveto on luonnollisesti tarjolla vaikeampaan maastoon.
Koeajoon valikoitui varma suosikki, umpipakettiauto Panel Van 75 kilowatin manuaalilla sekä korkeamman varustelutason henkilökuljetusvaunu Multivan, joka saattaa houkutella erityisesti taksiyrittäjiä.
Vakiovarusteita riittää joka lähtöön halvimmissakin malleissa. Ajonvakautus ja tehostettu ohjaus, halogeenivalot ja ilmastointi. Jopa viihdejärjestelmä 5 tuuman kosketusnäytöllä.
Ensimmäisen Transporterin, hippipaku Bullin 65-vuotisjuhlien kunniaksi on tarjolla myös kaksivärimaalaus. Ulkonäön kanssa ei kuitenkaan ole lähdetty sen enempää retroilemaan, vaan kuudes sukupolvi näyttää, niin no, Transporterilta.
Viisivaihteinen manuaali on Panel Vanin karvalakkimalli ja Suomeen saapuvan malliston edullisimmasta päästä. Rahalla saa tasavarman työjuhdan, mutta tehoilla tai tuntumalla ei pääse pröystäilemään.
400 kilon lastillakin auto vastaa kyllä kaasuun. Tiukkoja ohituksia maantiellä tai jyrkempiä mäkilähtöjä saattaisin kuitenkin harkita kahdesti.
Highline-varustellun Multivanin ajo muistutti jo huomattavasti enemmän henkilöauton sulavuutta. Jo 110 kilowattia on niin paljon tehoa, että tuntuu. Kyydissä olivat tosin vain tyhjät rivit penkkejä takana.
Seitsemänportaisella DSG-automaatilla saa myös kokeilla melkoisia äkkikiihdytyksiä ja -jarrutuksia, ennen kuin vaihteiston saa nykimään.
Lastista huolimatta tärisi Transporterin ohjaamossa soratielle siirtyessä melko tuntuvasti. Moottorin melusta ei sen sijaan joutunut kärsimään kummankaan kokeillun mallin kuskina.
Pilarit tuulilasien reunoilla jättivät myös melkoisen kuolleen kulman, jota on syytä varoa etenkin risteysajossa.
Automaatilla ajaessa yli-innokas Start-stop-järjestelmä, vakiovaruste sekin, kävi nopeasti hermoille. Ajomukavuus palasi kuitenkin nappia painamalla.
Olli Toivanen
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
