
Autojen paino noussut rajusti – suuret autot kuluttavat teitä ja vievät tilaa
Uusi tekniikka on kasvattanut myös polttomoottoriautojen massoja.Henkilöautojen keskipaino on noussut lähes kolmanneksen 2000-luvulla. Suuret autot kuluttavat teitä ja vievät tilaa.
Traficomin mukaan liikennekäytössä olevien henkilöautojen keskimääräinen paino on kasvanut rajusti tällä vuosituhannella. Vuonna 2000 henkilöautot painoivat keskimäärin 1 540 kiloa. Viime vuonna autot painoivat keskimäärin lähes kaksi tonnia.
Painon kasvun taustalla on useita eri tekijöitä. Sähkökäyttöisten henkilöautojen yleistyminen on osaltaan kasvattanut henkilöautojen keskipainoa, sillä sähköautot ja lataushybridit ovat keskimäärin painavampia kuin polttomoottoriautot.
"Sähköautojen ja lataushybridien litiumakut painavat tavanomaisesti paljon, mikä osaltaan selittää autojen painon kasvua", sanoo Traficomin johtava asiantuntija Outi Ampuja.
Sähkökäyttöisten autojen yleistyminen ei ole ainoa tekijä keskipainon kasvun taustalla, sillä myös polttomoottoriautojen massa on kasvanut viidenneksellä vuosina 2000–2024.
Siihen on yksinkertainen syy. Myös polttomoottoriautoissa on aiempaa enemmän tekniikkaa, joka lisää ajamisen turvallisuutta ja mukavuutta.
"Kasvun taustalla näyttää olevan myös se, että kuluttajat suosivat aiempaa suurikokoisempia, usein nelivetoisia autoja kuten katumaastureita”, Ampuja kertoo.
Edullisimmissa sähköautoissa on pieni akku, joten niiden massat pysyvät kurissa. Kuva: Jarmo PalokallioAutojen koon kasvu on herättänyt maailmalla myös kritiikkiä. Joissain kaupungeissa on ryhdytty toimiin erityisen suurikokoisten katumaastureiden määrän vähentämiseksi. Auton koolla on monenlaisia vaikutuksia.
"Suuret autot vievät enemmän tilaa eivätkä mahdu pienemmille autoille mitoitettuihin parkkiruutuihin, mikä vaikuttaa maankäyttöön”, selittää Ampuja.
Ampuja muistuttaa, että niiden valmistukseen tarvitaan myös enemmän raaka-aineita.
”Painavammat autot myös kuluttavat ahkerammin teiden päällystettä, mikä lisää katupölyä ja huonontaa ilmanlaatua”, sanoo Ampuja.
Viime vuoden lopussa vaihtoehtoisilla käyttövoimilla kulkevien henkilöautojen osuus oli 11 prosenttia Suomessa liikennekäytössä olleista henkilöautoista. Osuus on kasvanut viime vuosina varsin nopeasti.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






