
Yhteistyössä valmistetuissa Ford Rangerissa ja VW Amarokissa on yhtäläisyyksiä ja eroja
Ford ja Volkswagen ovat yhteistyössä tuoneet markkinoille uuden Ford Rangerin ja markkinoille paluun tehneen Volkswagen Amarokin avolavamallit. Uudet avolavat ovat teknisesti samanlaisia, mutta niissä on merkkikohtaisia eroja.
Uudistetun Ford Rangerin kasvanut akseli- ja raideväli mahdollistaa paremman tilankäytön sekä uudet tulevat voimalinjaratkaisut. Kuva: Timo RintakoskiFordin ja Volkswagenin liittoutuminen on merkittävä askel kahden autojättiläisen välillä. Yhteistyö kattaa hyötyajoneuvojen lisäksi täyssähköautojen ja autonomisen ajamisen kehittämisen. Lisäksi markkinoille on tulossa myös yhteistyömalli tonniluokan pakettiautosta. Kaikki autot tuodaan markkinoille itsenäisinä malleina ja kummankin merkin omien standardien mukaisesti.
Uuden avolavan tekniikka on siis täysin Fordin käsialaa. Suunnitteluvastuu oli Fordin Australian tuotekehityskeskuksella, mikä eittämättä näkyy myös auton vahvassa ilmeessä. Aiempaan verrattuna autoon on tehty merkittäviä ja perustavaa laatua olevia uudistuksia. Uuden korirakenteen alla on päivitetty alusta, jonka akseliväli on 50 mm pidempi ja raideleveys 60 mm suurempi kuin aiemmassa Ranger-mallissa. Renkaat ovat lähempänä kulmia, etuylitys on aiempaa pienempi ja lähestymiskulma suurempi. Raideleveyden kasvu mahdollisti myös lavan leveyden kasvattamisen 53 millimetrillä.
Uuden keularakenteen ansiosta V6-moottorille on enemmän tilaa, mikä mahdollistaa myös muiden käyttövoimatekniikoiden käytön tulevaisuudessa. Avoimemman keularakenteen ansiosta jäähdyttimeen pääsee enemmän ilmaa.
Rangerissa moottorina on asiakkaiden toiveista Fordin 3,0 litrainen V6 turbodiesel, jossa on tehoa 240 hv:n verran väännön ollessa 600 Nm. Seuraavan sukupolven Rangeriin on saatavana myös 2,0 litran nelisylinteriset Single-Turbo- ja Bi-Turbo-rividieselmoottorit, joista Single-Turbo tarjoaa 170 hv:n ja Bi-Turbo 204 hv:n tehon.
Myös Rangerin ulkonäkö on kokenut uudistuksen. Keulaa koristavat uusi maski, puskuri ja led-valot. Konepelti sekä pyöränkaaret/lokasuojat on muotoiltu uudelleen. Takaosassa uutta ovat puskuri ja takavalo ja vanteet ja renkaat ovat uudenmalliset. Ohjaamossa lähes kaikki on pistetty uusiksi. Kojelauta, keskikonsoli, mittaristo ja keskinäyttö sekä istuimet ja oviverhoilu ovat uutta. Keskellä on suuri kosketusnäyttö. Säätimet ja vivut ovat tarkoituksenmukaisilla paikoillaan ja toiminnaltaan loogisia.
Amarokin paluu avolavamarkkinoille
Volkswagen Amarokin strategia on täysin erilainen kuin Fordin. VW:n mallisto on suppea mutta hyvin varusteltu. Tarjolla on ainoastaan Double Cab -malleja kahdella moottoriversiolla ja automaattivaihteistolla varustettuna ja varustetasoja on kolme. Moottoreina on tarjolla 205 hv rivinelonen ja 240 hv tehoinen V6-turbodiesel, joiden kummankin yhteyteen tulee aina R10-automaattivaihteisto.
Amarokin tunnistaa ulkokuoresta Volkswageniksi. Keulan maski, valot ja puskurin muodot ovat Volkswagenin omaa ilmettä. Teknisesti auto ei kuitenkaan eroa Rangerista. Amarokin ohjaamon yleisilme on selkeä ja johdonmukainen, merkille ominaiset yksityiskohdat kojetaulussa ja keskikonsolissa tuovat oman säväyksensä. Tilaa on riittävästi ja kuljettajan työympäristö on kaikilta osin kohdillaan. Ohjauspyörään, kojetauluun, keskikonsoliin ja sisäverhoiluihin on tuotu kuitenkin merkin omia elementtejä.
Merkittävin ero Amarokin ja Rangerin välillä on varustelussa.
Lue Koneviestin nettisivuilta tarkemmin autojen eroista ja yhtäläisyyksistä!
Sinua saattaa kiinnostaa myös:
Hinuri made in USA– näyttävä hinausauto ei petä missään tilanteessa
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



