
Opel Astra nappasi Vuoden sähköauto -pystin ‒ tällä voitto irtosi
Sähköala valitsi keskivertokuskille sopivimman sähköauton ja seitsemännen kerran.
Opel Astra on keskivertokuskille parhaiten sopiva sähköauto. Autosta on tarjolla myös perinteiset voimalinjat. Kuva: Jarmo PalokallioVuoden sähköautoiksi on valittu Opel Astra. Sähköalaa edustavan raadin mukaan se vastaa tavallisen käyttäjän tarpeita sekä ominaisuuksiltaan että hinnaltaan.
”Vuoden sähköauto -kisan tarkoitus on poistaa ennakkoluuloja ja oikoa mahdollisia väärinkäsityksiä sähköautoilusta ja siten alentaa kynnystä siirtyä polttomoottorikäyttöisestä autosta sähköautoon”, sanoo raadin puheenjohtaja Ilkka Manner.
Mannerin mukaan kisassa autoja lähestytään autoja tavallisen kuluttajan silmin.
”Auton ostajahan ei tee mittauksia tai tieteellisiä testejä, eli tutustutaan autoon myymälässä, tehdään lyhyehkö koeajo ja luetaan lehtien arvioita autoista. Loppu on tunnetta”, näkee Manner.
Edellisvuoden tapaan sähköautoille suoritettiin esikarsinta teknisten tietojen perusteella. Kriteerien perusteella finalisteiksi valikoituivat Opelin lisäksi Ford Explorer ja Cupra Tavascan.
Opel nousi kolmikosta voittajaksi tasaisella suorituksella. Raati perusteli valintaansa ennen kaikkea Opelin keskivertoautoilijalle riittävillä ominaisuuksilla, tiloilla ja kohtuullisella hinnalla.
Täyssähköisen Astran vahvuutena on tavallisuus. Siihen siirtyminen on helppoa. Kuva: Jarmo PalokallioErityisesti yllätti Opelin käytön tavallisuus. Sen ansioista siirtymä polttomoottoriautosta sähköautoiluun käy huomaamattomasti.
”Eräskin autoon tutustunut istui ennalta tuntemattomaan Opeliin, sääti penkin, tarkisti tuulilasinpyyhkimien ja vilkun toiminnat ja läksi ajamaan”, kertoo Manner.
Myös Opelin ketteryys on omaa luokkaansa. Pysäköinti kaupungissa onnistuu helposti koska auto kääntyy tarpeeksi, ohjaus on kevyt ja kulmat näkyvät.
Sähköautojen pientä energiankulutusta ei yleensä korosteta, koska sähkö on halpaa. Suuren kulutuksen ongelmana on pidetty lähinnä sen vaikutusta auton kantamaan yhdellä latauksella.
Mannerin mukaan auton kulutusta kannattaa tarkastella myös hinnan kannalta. Jos lataa tienvarren pikalatausasemilla, missä sähkö maksaa 40 senttiä kilowattitunnilta niin 20 kilowattituntia 100 kilometrillä kuluttavan sähköauton kustannus on noin 8 euroa 100 kilometrillä.
Samaan, tai jopa alle pääsee parhailla dieselautoilla tämän päivän polttoainehinnoilla.
”Toki kotilatauksessa hinnat ovat merkittävästi alempia”, myöntää Manner.
Opelin WLTP:n mukainen kulutus jää 15 kilowattiin 100 kilometrin matkalla. Se on auton kokoon nähden mainio suoritus.
Tuolla kulutuksella Astran kantama nousee 410 kilometriin, vaikka sen 54 kilowattitunnin kokoinen akku on verraten pieni.
Opelin lisäksi finaaliin pääsivät Ford Explorer ja Cupra Tavascan. Niissä mielenkiintoista oli, että ne perustuvat samaan Volkswagenin pohjaratkaisuun. Ford on konservatiivisempi muotoilultaan ja Cupra urheilullisempi.
Kovat rengasäänet erityisesti Fordissa heikensivät mielikuvaa sähköautojen hiljaisuudesta.
Sähköautoissa äänimaailma on erilainen kuin polttomoottoriautoissa. Moottorin ääni ei häiritse, mutta renkaista irtoaa melua. Etenkin jos vannekoko on nykytapaan kasvatettu äärimmilleen.
Ensi vuosi tuo mukanaan aiempaa edullisempia sähköautoja.
Ennen Astraa Vuoden sähköautoiksi on valittu MG4 Luxury, Polestar 2 Long Range, Škoda ENYAQ iV, Volkswagen ID.3, Nissan Leaf e+ ja Hyundai Kona Electric.
Varsinaisen Vuoden auton Suomessa valitsevat Auto- ja liikennetoimittajat. Voittaja selviää ennen vuoden loppua. Astra on napannut kertaalleen myös tuon halutun tittelin.
Ensi vuosi tuo mukanaan aiempaa edullisempia sähköautoja. Ne saattavat mullistaa sähköautojen kaupan.
”Itse asiassa olisimme halunneet saada mukaan Kia EV 3:n, mutta koeajokappaletta siitä ei ollut saatavilla”, Manner sanoo.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat









