Haastavien olojen hinausauto jollaista ei ole muilla – USA:ssa tuunattu Ford F-550 ei petä missään tilanteessa
Erihinaus Oy tarvitsi hinausauton, jossa olisi suorituskykyinen puomisto sekä järeä vinssi ja hyvät maastovalmiudet. Heftway Oy:n avustuksella projektiin sopiva Ford F-550 löytyi Pohjois-Amerikasta, jossa autoon tehtiin tarvittavat muutokset.
Tuusulalainen Erihinaus Oy sai käyttöönsä Fordin F-550 alustalle rakennetun hinausauton. Samannäköistä ajoneuvoa varmasti tule Suomen teillä vastaan. Kuva: Tuomas SilventoinenPasi Kellokummun omistamalla Erihinaus Oy:llä oli tarve isomman kokoluokan hinausautolle, jossa liukulavan sijaan olisi suorituskykyinen puomisto. Lisäksi hankittava hinausauto tulisi varustaa järeillä vinsseillä, ja auton pitäisi selvitä normaalikäytön lisäksi hankalista maasto-olosuhteista.
Apuun tuli Heftway Oy:n toimitusjohtaja Miska Ullven, joka oli asunut nuorempana Pohjois-Amerikassa ja tunsi paikallisen autokulttuurin. Ullvenilla oli yrityksensä Heftway Oy:n kautta kontaktit amerikkalaisiin alusta- ja hinauslaitevalmistajiin ja myös kokemusta autojen rekisteröinnistä Suomeen. Kellokummun pyynnöstä Ullven ryhtyi hommiin sopivan hinausauton hankkimiseksi suoraan Pohjois-Amerikasta.
Ullvenin mukaan Fordin F-550:n alustat ovat Pohjois-Amerikassa yleisiä hinausautokäytössä. Vaikka alusta ei ole riittävän kokoinen isomman kokoluokan kuorma-autojen hinaukseen, isompien henkilö- ja pakettiautojen hinaukseen se käy hyvin. Pian mantereen takaa olevasta autoliikkeestä löytyikin Ford F-550, johon hinauspuomiston asennus onnistuisi. Autossa oli peruslaatua parempi Fordin XLT-varustelutaso, joka oli sopiva työkäyttöön. Lisäksi nelivetoisessa autossa oli dieselmoottori sekä vaihdelaatikon kyljestä ulosotto hydrauliikkapumpun voimanotolle, joten ostopäätös tehtiin.
Danco Products suunnitteli, valmisti ja asensi hinauslaitteiden osat uuden alustan vaatimusten mukaisesti. Teräksinen hinauspuomisto oli mitoitettava tarkasti, sillä vakioalustalle suunnitellut laitteet olisivat jääneet lyhyiksi. Väärässä kulmassa maahan osuvaa puomistoa olisi ollut haastava käyttää otettaessa ajoneuvoa hinaukseen.
Pääpuomistoon suunniteltiin jatkettava vinssipuomi, jolla muutetaan vinssin vetokulmaa. Rengasrautoja, jotka taittuvat hinattavan auton renkaiden taakse, ohjataan hydraulisesti.
Kaikkia hinauspuomiston toimintoja ohjataan langattomasti. ”Langaton ohjaus on turvallisuustekijä − ajoneuvojen käyttäytymistä voi seurata turvallisen matkan päästä, sillä kuljettajan ei tarvitse työskennellä hinausauton vieressä”, kertoo Miska Ullven.
Autoon uusittiin myös renkaat ja tehtiin muutoksia akseleihin ja runkoon.
Lue Koneviestin nettisivuilta, mitä muutoksia hinaustyö vaatii renkailta ja mitä muutoksia autoon tehtiin vielä Suomessa!
Sinua saattaa kiinnostaa myös seuraavat artikkelit:
Lava-autoon sovitettava lavanosturi asentajan apuvälineenä – nostotöiden kolmas käsi
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



