Rattijuopotaiheuttavat kuolemia
Rattijuoppojen aiheuttamien liikennekuolemien määrä on pysynyt korkeana, vaikka liikenteen turvallisuus on muuten parantunut. Suomessa alkoholilla on osuutta noin joka neljänteen liikennekuolemaan.
Liikennepsykologian tohtori Igor Radunin mukaan humalassa ajaminen on usein tapa. Sitä on hankala estää edes alkolukoilla.
”Humalassa ajaminen jatkuu, kun alkolukko on rangaistuksen jälkeen poistettu autosta. Se ei myöskään estä ajamasta toisella autolla.”
Humalassa ajaminen estyisi vähitellen, jos alkolukko olisi pakollinen varuste kaikissa uusissa autoissa. Tällä hetkellä se on jo pakollinen koululaiskuljetuksiin käytetyissä autoissa.
Radun selittää humalassa ajamista monisyisellä ongelmavyyhdillä, jota pelkän teknologian avulla ei pystytä ratkaisemaan.
”On mahdollista että ihmiset alkaisivat luottaa yksin alkolukkoihinsa ajokuntonsa arvioinnissa ja unohtaisivat oman harkintansa. Tiedetään, että esimerkiksi väsymyksen ja pienen alkoholimäärän yhteisvaikutus toimintakykyyn on huomattava.”
Yksi suuri ongelma on se, että nyt suunnitellaan alkolukon asentamista vain uusiin autoihin. Alkoholiongelmaisilla ja alkoholin suurkuluttajilla ei välttämättä ole uutta autoa. Jotkut ajavat tarkoituksella vanhalla autolla voidakseen jatkaa humalassa ajamistaan jopa rangaistusaikanaan.
”Kovimmat rattijuopot saattavat siis jatkaa humalassa ajamistaan lähes loputtomiin”, Radun toteaa.
Radun on huolissaan myös poliisivalvonnan vähenemisestä, jos oletetaan, että uusiin autoihin asennettavat alkolukot vähentävät rattijuoppoutta.
JARMO PALOKALLIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
