IL: Hämmentävä tapaus – Defenderin tehdasvalmisteiset sivupeilit pitää vaihtaa
Suomalainen lainsäädäntö on herättänyt ihmetystä Land Rover Defenderin maahantuojassa.
Arkistokuva, joka ei vastaa tapauksessa kyseessä olevaa Land Rover Defenderiä. Kuva: Markku VuorikariViranomaiset toimivat nykyisen Land Rover Defenderin kohdalla erikoisella tavalla, uutisoi Iltalehti.
Merkkiä maahantuovalta Inchcape Motors Finlandilta kerrotaan, että jos Defender halutaan rekisteröidä kuorma-autoksi, siihen pitää tätä nykyä tehdä uudet sivupeilit. Defenderin peilien koko ei riitä vastaamaan kevytkuorma-autoja koskevia vaatimuksia.
Defender kuuluu niiden isojen maastoautojen luokkaan, joita rekisteröidään sekä kuorma-autoksi että henkilö- ja pakettiautoksi.
Kuorma-autoksi rekisteröinnin jälkeen autolla ei saa vetää yhtään suurempia peräkärryjä verrattuna siihen, jos Defender olisi rekisteröity henkilöautoksi. Eli lainsäätäjän näkökulmasta Defenderissä on henkilöautona riittävän kokoiset peilit, mutta hitaampana kuorma-autona peilit eivät ole laillisen kokoiset.
Henkilö- ja pakettiautoksi rekisteröitynä Defendillä saa ajaa tieliikenteessä maksimissaan 120 km/h, kun taas kuorma-autoksi rekisteröitävä sillä saa maksimissaan ajaa 80 km/h.
Maahantuojan viestinnästä sanotaan, että Traficomin tulkinnan mukaan uuden henkilöauton muuttaminen kevytkuorma-autoksi edellyttää hyväksyntöjen todentamisen ohiajomelun, tuulilasin ja peilien vaatimuksenmukaisuudesta.
Inchcape löysi Suomesta yrityksen, joka pystyy valmistamaan Defenderiin sopivia koteloita ja peilejä, hieman alkuperäistä suuremmassa koossa ja kaiken nykyaikaisen tekniikan sisältävänä.
Iltalehti: Sääntö-Suomi iske jälleen – Tehdasvalmisteiset sivupeilit pitää korvata kotitekoisilla
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



