
Koeajo: Nimestään huolimatta Toyotan ensimmäinen täyssähköauto antaa helpon ajokokemuksen
bZ4X tarjoaa vakaata ja mukavaa menoa maantiellä. Vetokyky on kuitenkin pieni, ja takalasinpyyhin ja hansikaslokero puuttuvat.Kööpenhamina
Auton etuosassa on kokoa ja korkeutta. Mustat pyöräkotelot voi häivyttää valitsemalla harmaan auton värin. Kuva: Eija MansikkamäkiToyota on esitellyt ensimmäisen täyssähköautonsa. Mallilla on vaikea nimi: bZ4X. BZ tarkoittaa beyond zero eli päästötavoite on nollan alle eli tähtäys joskus jopa hiilinieluksi.
X taas viittaa katumaasturiin ja nelonen kokoluokkaan, joka on samaa kuin Toyotan katumaasturi Rav4. Muita kokoja tulee myöhemmin.
Autoa saa sekä etu- että nelivetoisena ja neljällä eri varustelutasolla.
MT koeajoi nelivedon parhailla premium-varusteilla. Silti tässäkin mallissa kuljettaja saa siirtää rattinsa ja apukuski penkkinsä sähköttä eli käsin. Lämmitys ja tuuletus on molemmissa penkeissä.
Kun säädöt saa kohdalleen, meno onkin mukavaa: ajoasennosta saa helposti hyvän, ja näkyvyyttä riittää ikkunoista, isoista sivupeileistä ja ratin yli, vaikka mittaristo onkin sijoitettu ratin taakse.
Katon takaosassa on kaksi siivekettä, joilla vesi ja lumi ohjataan pois lasilta. Pyyhkimiä ei ole. Kuva: Eija MansikkamäkiSäätimiä ja nappuloita on paljon, mutta ne ovat hyvin hollilla, kunhan opettelee symbolit.
Edullisimmassa Active-mallissa on peruutuskamera, mutta ei pysäköintitutkaa, tunnelmavaloja, isoa näyttöä ja nahkaverhoilua.
Liikkellelähtö jännittää ensi kertaa sähköautoa ajavaa, mutta sujuu liukkaasti: auto käynnistyy napista, kiihtyy nopeasti ja saa lisää vauhtia painamalla ”kaasua” eli tehopoljinta. Sähköautossa ei ole kytkintä ja vaihteita.
Auto liikkuu vakaasti myös mutkissa, tuulessa ja vauhdissa, ja ajotuntuma kelpaisi pidemmällekin reissulle. Tuulen suhina ja tien äänet kuuluvat kuten muissakin autoissa.
Vauhti hidastuu jarruttamalla tai antamalla auton jarruttaa aktiivisesti polkematta mitään, jos on kytkenyt päälle niin sanotun yhden polkimen ajon. Se on kätevä tiheitä pysähtymisiä vaativassa kaupunkiajossa, mutta ei välttämättä paranna taloudellisuutta vapaaseen rullaamiseen verrattuna. Jarruja kannattaa muutenkin käyttää, jotta ne pysyvät kunnossa.
Takapenkillä on hyvät takajalkatilat, ja koska kardaaniakseli puuttuu, lattia on tasainen. Pitkäkin ihminen mahtuu istumaan hyvin, mutta tukea reisille ei ole, mikä vaivannee pidemmillä etapeilla.
Edessäkin on hyvin avointa säilytystilaa, mutta hansikaslokero puuttuu.
Entä ulkonäkö? Melko kulmikas, mutta se näyttää olevan nyt yleinen trendi. Mustat pyöränkaaret ovat vakiona, ja jos niitä haluaa häivyttää, pitää valita harmaa auto.
Takalasista puuttuu pyyhin. Japanilainen suunnitteluinsinööri vastasi MT:lle, että pyyhkimet olisivat ilmanvastus eikä luntakaan ei vauhdissa, joten tuulta ohjaavat siivekkeet riittävät.
BZ4X ei ole ainoa sähköauto, jossa ei ole pyyhkimiä. Suomen oloissa olisi myös tarpeen akkulämmitin ja ehkä suurempi vetokyky, mutta niistä on tingitty, koska valtaosa asiakkaista pärjää ilmankin.
Konepellin alla on 12 voltin akku, tehonhallintayksikkö ja sen alla moottori. Kuva: Eija MansikkamäkiKooltaan bZ4X on 16 senttimetriä pidempi Rav4:ää, mutta maavaraltaan pari senttiä matalampi. Kilpailijoiden sähköautoja samassa kokoluokassa ovat muun muassa Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq, Hyundai Ioniq5, Kia ev6, Nissan Ariya, Tesla 3, Polestar 2 ja Volvo XC40.
Toyota korostaa turvallisuutta, kestävyyttä, sähkötekniikan osaamistaan, kohtuuhintaisuutta ja jopa maastoajoa, mutta sähköautojen kanssa saa yleisesti ottaen olla tarkkana maastossa.
Akut ovat auton pohjalla ja toki suojattuina, mutta jos kivi tai kanto kolahtaa hakkuumaiden tarkistuksessa, saattaa vaarana olla tulipalo ja kantorahat mennä korjaamolle.
Toyotan tavoitteena on, että akusta on kymmenen vuoden kuluttua vielä 90 prosenttia jäljellä. Akun kestolle on saatavissa takuuta ja lisäturvaa.
Jos ostaa sähköauton, pitää tarkistaa kodin sähköt sekä tietää oma käyttötarpeensa. Autoa kannattaa ladata vain satunnaisesti kodin tavallisesta suko-pistorasiasta mukana tulevalla tilapäislatauslaitteella, ja asennuttaa kotiin latauslaite.
Hidas lataus täyteen akkuun vie tavallisesta töpselistä vähintään 39 tuntia ja pikalataus 150 kilowattitunnin latauslaitteella 23 minuuttia suositeltuun 80 prosentin varausasteeseen.
Autoja on tilattu Suomessa asiakkaille jo nelisensataa, joista puolet etu- ja toinen puoli nelivetoja. Osapula ei ole juurikaan aiheuttanut viivästyksiä toimituksiin, jotka alkavat lähiaikoina.
Toyota bZ4X
Teho etuveto 150 kW/204 hv, 160 kW/218 hv
Vääntö etuveto 266 Nm, neliveto 347 Nm
Akun kapasiteetti 71,4 kWh
Kantama 516 km (etuveto 18” renkailla, 436 km 20” renkailla, 470 km neliveto 18 ”renkailla, 411 km 20” renkailla)
Tavaratila 452 litraa (välipohjan kanssa vähemmän), pituus 4690 cm
Vetokyky 750 kg (jarrullinen ja jarruton)
Maavara 17,7 cm
WLTP-päästöt 0 (ei päästöjä)
Paino: etuveto 1895 kg, neliveto 2065 kg
Hinta: 61 780 euroa, edullisin Active-varusteltu 48 290 euroa
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




