
Fiat Tipo iskee pienten perheautojen kisaa takamatkalta
Viime vuonna Fiat yli kaksinkertaisti ensirekisteröintinsä.Fiat Tipo tarjoaa pienten perheautojen kisaan varsin tilavan vaihtoehdon. Auton valtteina ovat myös tyylikkyys ja kattava varustelu.
Fiatin tarina Suomessa on ollut melkoista vuoristorataa. Takavuosina se komeili myyntitilastoiden kärjessä, mutta sitten se joutui vapaaseen pudotukseen.
Nyt Fiat pohjustaa taas uutta nousua. Viime vuonna Fiat onnistui yli kaksinkertaistamaan myyntinsä 123 autosta 372 autoon. Sillä se oli viime vuoden 22. myydyin automerkki, joten takamatkaa riittää.
Fiatin viimevuotinen menestys lepäsi lähes yksin 500-mallin varassa. Nyt mallistoa vahvistaa Tipo, joita viime vuonna ehti kilpiin 40 kappaletta.
Kevyesti uudistettu Tipo yrittää napata oman siivunsa kakusta viistoperänä, farkkuna ja vähän korotettuna katumaasturina.
Ajoavustimet ovat nykyaikaa. Tarjolla ovat muun muassa mukautuva vakionopeudensäädin, automaattijarru, mukautuvat ajovalot ja kuljettajan vireystilan seuranta.
Auto saa pisteitä myös muotoilusta. Se on selkeätä ja toimivaa. Sama yksinkertainen linja toimii myös varustetasoissa.
Sisällä laatuvaikutelma on ensituntumalla hyvä. Hallintalaitteiden sijoittelu ei ole aivan perinteisemmästä päästä, joten niihin totuttelu vie hetken.
Miinusta tulee mittaristossa. Sekä kierrosluku- että bensamittari ovat vaikeaselkoisia ja epätarkkoja. Myös digitaalisen nopeusmittarin osoitin toimii pienin hyppäyksin.
Tipon alusta on säädetty suomalaisille teille sopivaksi. Uraisilla talviteillä ilmeni pientä vetelyä. Oman lisänsä ajoon toi kaistavahti, joka jämäköitti ohjausta omien havaintojensa mukaan.
Ratin sivussa on city-painike, jolla ohjaus kevenee kaupunkikäyttöön sopivaksi.
Tipoa liikuttaa 1,0 litrainen bensaturbokone. Siitä irtoaa 100 hevosvoimaa, mikä riittää auton tarpeisiin. Käsivaihteistossa on viisi pykälää. Kutosvaihteen kohdalle sijoitetun pakin käyttö vaatii totuttelua, sillä sen saa päälle ilman mitään esteitä.
Moottoritienopeuksissa kuudes vaihde auttaisi pitämään kulutuksen kurissa. MT:n talvikoeajossa auton mittarin kertoma kulutus oli 14–15 kilometriä litralla. Perinteisemmin ilmoitettuna auton kulutus pyöri 7 litran tuntumassa 100 kilometrillä.
Tipo on yllättävän tilava, sen tavaratila vetää peräti 550 litraa.
Plussaa auto saa selkeästä ja varsin kilpailukykyisestä hinnoittelusta. Kattavasti varustetun alkaen mallin saa kaupasta 21 990 eurolla.
Ajoavustimet ovat nykyaikaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

