Rikki leijuu Välimerellä,rajoitukset tulevat Itämerelle
Itämeren, Pohjanmeren ja Englannin kanaalin laivaliikenteessä siirrytään 0,1 prosenttia rikkiä sisältävään polttoaineeseen vuonna 2015.
Rajoituksesta päätti YK:n alainen merenkulkujärjestö Imo vuonna 2008.
Tiukkaa rikkirajaa Imossa ajoi Yhdysvallat, joka halusi rannikolleen vastaavan vyöhykkeen. EU hyväksyi europarlamentaarikko Satu Hassin (vihr.) valmisteleman ja Imon päätöksen mukaisen rikkidirektiivin tämän vuoden syyskuussa.
Suomessa päätöksen vaikutuksia ei osattu ennakoida. Nousukauden aikana uhka meni ohitse jopa elinkeinoelämän lobbareilta. Tyrmistys oli melkoinen, kun laivaliikenteen arvioitu kustannuslisä saatiin laskettua ja arvio nousi jopa miljardiin euroon vuodessa.
Se syö teollisuuden kilpailukykyä ja siirtää metsäteollisuuden tuotantoa pois Suomesta. Työpaikkojen menetys saattaa nousta kymmeneen tuhanteen.
Hassin mukaan hinta on kuitenkin pieni rikin haitallisiin terveysvaikutuksiin verrattuna. EU:n laskelmien mukaan terveyskustannusten säästö on moninkertainen laivakuljetusten kallistumiseen verrattuna.
Ilmansaasteet koettelevat etenkin Englannista Keski-Euroopan läpi Mustallemerelle ulottuvaa vyöhykettä. Sen lisäksi ilmansaasteet tappavat Italiassa.
Ongelma on, että rajoitukset ja niiden kustannukset kohdistuvat kovimpana Suomeen, jonka vientiteollisuus on laivakuljetusten varassa. Rikin haitat Itämeren pohjoisosissa ovat vastaavasti vähäiset.
Ei kuitenkaan niin, etteikö keltaista saastesumua voisi nähdä esimerkiksi Tallinnan sataman päällä. Varsinaiset rikkisumut leijuvat Välimerellä. Sen rantavaltiot neuvottelivat itselleen kuitenkin vuoteen 2020 jatkuvan siirtymäajan. Sen jälkeen luvassa on siirtyminen 0,5 prosenttia rikkiä sisältävään polttoaineeseen.
Itämereen verrattuna Välimeren laivaliikenteen päästöt pysyvät aluksi 35 kertaa suurempina.
Hassin mukaan Itämeren, Pohjanmeren ja Englannin kanaalin rantavaltiot ovat itse halunneet merialueilleen erityskohtelua Imossa. Myös Yhdysvallat ja Kanada ovat määrityttäneet omat rannikkovetensä vastaavasti.
”Välimeren maat eivät sellaista ehdotusta ole Imoon vieneet, vaikka Välimeren rantamaiden kansalaisten terveyden kannalta se olisi erittäin perusteltua.”
Hassi myöntää, että Välimeren rantavaltioiden suuret kuolleisuusluvut johtuvat osin juuri siellä laivoissa käytettävästä polttoaineesta. Itämerellä rikkiraja on jo nyt 1 prosenttia.
”Laivapolttoaineen rikkirajan alentaminen 0,1 prosenttiin olisi halvin tapa vähentää ilmansaasteita Etelä-Euroopassa. Mutta myös siirtyminen 0,5 prosentin polttoaineeseen on suuri parannus.”
JARMO PALOKALLIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
