Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Koneviesti: Varaosaparatiisi korjaa hydraulipumput ja -moottorit – käytössä Euroopan ainoa digitaalisesti ohjattu testipenkki

    Espoolaisen Varaosaparatiisin toiminta perustuu alkuperäisten varaosien käyttöön. Lisäksi yritys testaa ja säätää perusteellisesti huolletut pumput ja moottorit.
    ”Käytämme ainoastaan alkuperäisvaraosia niiden paremman ja tasaisemman laadun takia. Esimerkiksi jos Hitachin pumppu on koottu tarvikeosilla, sen huomaa testipenkissä", kertoo Varaosaparatiisin testauksesta vastaava Rauno Martikainen.
    ”Käytämme ainoastaan alkuperäisvaraosia niiden paremman ja tasaisemman laadun takia. Esimerkiksi jos Hitachin pumppu on koottu tarvikeosilla, sen huomaa testipenkissä", kertoo Varaosaparatiisin testauksesta vastaava Rauno Martikainen. Kuva: Timo Rintakoski

    Espoossa sijaitseva Varaosaparatiisi tekee perusteellisia ja kattavia huoltoja hydraulipumpuille ja -moottoreille. Yritys perustaa toimintansa alkuperäisten varaosien käyttöön sekä perusteellisesti huollettujen pumppujen ja moottoreiden testaamiseen ja säätämiseen.

    Tärkeä osa palvelukokonaisuutta on laaja vaihtopumppujen ja -moottoreiden valikoima, josta löytyy apua ns. kiireasiakkaille, jotka eivät voi seisottaa konetta huollon ajaksi. Asiakkaina on pääosin maarakennusyrityksistä, joiden joukossa on niin loppukäyttäjiä kuin kenttähuoltoyrityksiäkin. Lisäksi asiakaskuntaan kuuluu myös kiinteistöhuoltoliikkeitä, murskalaitteita käyttävä yritykset sekä satamien ja terminaalien materiaalinkäsittelyn parissa urakoivia yrityksiä.

    Varaosaparatiisin toiminnan keskiössä on Suomen – ja Euroopan ainoa digitaalisesti ohjattu testipenkki, jossa on toteutettu tehonkierrätys. Testipenkillä voidaan ajaa sekä suljetun- että avoimen piirin pumppuja ja moottoreita. Testipenkin järjestelmä on mitoitettu 300 kW:n tehoille.

    Kun hydraulipumppu tai -moottori tulee Varaosaparatiisiin huoltoon, sille tehdään perusteellinen huolto. Pumppu pestään huolellisesti ja puretaan osiin. Säätimien huolto ja kalibrointi on pikkutarkkaa ja paljon aikaa vievää puuhaa, joka usein jätetään tekemättä. Varaosapalvelussa kuitenkin myös monimutkaisen rakenteen omaavat säätimet puretaan nippeleiksi ja kalibroidaan uudelleen.

    Pesun ja purkamisen jälkeen tehdään pumpusta tarkka analyysi ja kustannusarvio. Seuraavaksi vaihdetaan tarvittavat osat, kootaan pumppu ja säädin. Tämän jälkeen pumppu joutuu koeajoon digitaaliseen testipenkkiin. Testipenkki paljastaa, mikäli pumpun toiminnassa on häiriöitä esimerkiksi mikrohalkeamia tai vääntyneitä runko-osio. Jos taas kaikki on kunnossa, ja pumppu toimii ohjearvojen mukaisesti, se toimitetaan takaisin asiakkaalle.

    Varaosaparatiisin testipenkin suunnittelun lähtökohtana on tehonkierrätys ja digitaalinen ohjaus. Tehonkierrätyksen ansiosta penkillä voidaan ajaa ja säätää niin avoimen kuin suljetun piirin hydraulipumput ja -moottorit. Digitaalinen ohjaus puolestaan mahdollistaa erilaisten testiarvojen nopean muuttamisen ja datan keräämisen kattavasti. Testaaminen on digitaalisella ohjauksella helpompaa mekaaniseen, vivulla tehtävään ohjaukseen verrattuna. Ohjailu tapahtuu hiirellä. Täysin tietokoneohjattu järjestelmä on toteutettu io-komponenteilla, joihin on liitetty 30 erilaista paine-, virtaus- ja lämpötila-anturia.

    Suunnittelun suurin haaste digitaalisessa ohjauksessa oli yhdistää vapaan kierron vaatimat isot virtaukset ja suljetun piirin vaatima suuri paine, mutta tähän löytyi ratkaisu. Tehonkierrätys on toteutettu kahdella pumppumoottorilla, joille käyttövoima tuotetaan sähkömoottoreilla. Järjestelmä vaatii suuren, noin 1 500 litran öljytilavuuden.

    Lopulta testipenkki syntyi kahden vuoden tuotekehityksen tuloksena. Mukana projektissa olivat Metropolia, GS Hydro Oy ja Nestepaine Oy. Softa oli Varaosaparatiisin omaa käsialaa.

    ”Projekti oli kaikkiaan aika huikea, sillä aluksi ei ollut varmuutta, että saadaanko tämä edes toimimaan. Kun huomioidaan käytetyt materiaalit ja työn osuus, niin investoinnin arvo nousi yli 300 000 euron”, kertoo Varaosaparatiisin testauksesta vastaava Rauno Martikainen.

    Lue lisää Varaosaparatiisin testipenkistä ja sen toiminnasta Koneviestin nettisivuilta!