Lynx 69 Yeti raskaaseen työhön
Uusi 69 Yeti 900 ACE on suunniteltu raskaaseen hyötykäyttöön, sanoo BRP Finland Oy:n tuotekehitysjohtaja Risto Perttula. Kari Lindholm Kuva: Viestilehtien arkistoROVANIEMI
Kotimainen Lynx on ollut moottorikelkkojen markkinajohtaja jo pitkään. Kurikassa vuonna 1968 syntynyttä kissapetoa – Lynx on latinaa ja tarkoittaa ilvestä – ovat valmistaneet vuorollaan Velsa, Valmet, Nordtrack, Bombardier ja BRP.
Tuttu työkelkka 1980–90-luvuilta, Lynx GLX 5900, on yhä rekisteröidyin moottorikelkkamalli Euroopassa. Merkin kunniakkaita hyötykelkkaperinteitä jatkaa 60 senttimetrin levyisellä ja liki nelimetrisellä telamatolla varustettu Lynx 69 Yeti 900 ACE.
Uusin 69 Yeti-malli perustuu pitkälti Lynx 5900 ja 6900-mallistoon sekä edellisen sukupolven Yetiin.
”30 vuoden takaisella ja uudella Lynx-hyötykelkalla on ero kuin yöllä ja päivällä. Kehitys on ollut voimakasta”, BRP Finland Oy:n tuotekehitysjohtaja Risto Perttula Rovaniemeltä sanoo.
Tänä vuonna 69 Yeti -malliston moottoreina käytetään viime vuonna esiteltyä 90-hevosvoimaista, kolmisylinteristä Rotax 900 ACE:tä sekä hieman vanhempaa kaksisylinteristä Rotax 600 ACE:tä. Molemmat ovat nelitahtisia.
Rotax 600 ACE -moottori tunnetaan muun muassa 50 sentin levyisellä telamatolla varustetun Lynx 59 Yetin keulalta pieniruokaisena ja savuttomana moottorina.
Uusi 90-hevosvoiman ja 899 kuutiosenttimetrin Rotax 900 ACE kolmisylinterinen suoraruisku (EFI) on luonteeltaan hyvin samantapainen moottori kuin 600 ACE, mutta vääntöä se tarjoaa selkeästi pikkuveljeään enemmän.
”Polttoaineen kulutus on kasvanut vain hieman. Iskutilavuus ja teho ovat kasvaneet reippaasti”, Perttula kertoo.
Ammattikäyttäjää ilahduttavat etenkin uuden nelitahtikoneen hiljaisuus ja se, että pakokaasun määrä on suorastaan romahtanut kaksitahti-moottoreihin verrattuna. Yetin sähköisesti ohjatut kaasuläppä ja ruiskutusjärjestelmä ovat mahdollistaneet kolme esivalittavaa moottorinohjausmoodia.
”Lisäksi kelkan mukana toimitetaan vihreä opetteluavain, joka rajoittaa kiihtyvyyttä ja huippunopeutta.”
Yetin keulan jousituksesta huolehtivat muun muassa Lynx 5900- ja 6900 -kelkoista tutut LTS- (Lynx Telescopic Suspension) erillisjouset, jotka putkimallisena ovat erityisen maastokelpoiset. LTS-jousitus lanseerattiin vuonna 1991.
69 Yetin telamatto on markkinoiden levein: 60 senttimetrin levyinen ja 396 senttimetrin pituinen. Lumeen koskettava pinta-ala 12 145 neliösenttimetriä. Tämä mahdollistaa suuren pidon ja kelkan kuljettamisen lumen pinnalla.
Telan pintapaine on varsin matala: 25,6 grammaa neliösenttimetrille. Vastaavasti 59 Yetin 50 senttimetrin levyisen telan pintapaine on 27,7 grammaa neliösenttimetrille.
Suuren massan (kuivapaino 321 kiloa) ja leveän telan tuomaa kankeutta on häivytetty LXU-rungon kapeammalla ja korkeammalla muotoilulla sekä PPS–6900–A-jousituksella. PPS tulee sanoista Pauli Piippola Suspension. Jousituksen joustomatka takana on 34 senttimetriä, edessä 16 senttimetriä.
Kelkan kokonaispituus on muhkeat 325 senttimetriä, leveys 107 senttimetriä. Kuljetusta varten tarvitaan 350 senttimetrin lavalla varustettu perävaunu.
”Uuden alumiinirunkoisen 69:n käsiteltävyys ja ajoergonomia verrattuna vanhempaan teräsrunkoiseen 69:ään on kohentunut huomattavasti. Paino on pienentynyt noin 30 kiloa”, Perttula kertoo.
BRP on panostanut myös hyötykelkkojen lisävarusteluun. Työ- ja vapaa-ajan mallistot ovat lähentyneet ominaisuuksiltansa toisiansa. Myös työhön viritetty 69 Yeti mukautuu tukinajosta perheen retkikelkaksi sopivalla varustuksella.
Kun Yetiin hankitaan esimerkiksi BRP:n akkulaturi, navigaattori, polttoainekanisteri, käsisuojat, tuhti etupuskuri ja pohjapanssari, tunnelilaukku, penkinaluslaukku, tavaralaatikko, tavarateline, työvalosarja, reki ja siihen tavaralaatikko, kertyy tästä noin 5 000 euroa lisähintaa. Lisääkin varusteita on saatavilla.
Kahden istuttavan 69 Yeti 900 ACE:n suositushinta on 16 380 euroa. Edellä mainituilla lisävarusteilla hinnaksi tulee reilu 21 000 euroa. 69-malliston suositushinnat alkavat 14 739 eurosta.
KARI LINDHOLM
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
