Koneviesti kokeili puutavarakuormaimen ja vaihtolavan yhdistelmää – Kesla FleXset on raskaan sarjan monitoimivaunu
Kesla FleXset -monitoimivaunussa yhdistyvät Farm Machinery Groupin valmistama koukkulaitteinen alusta sekä Keslan puutavarakuormain. Koneviesti kokeili, miten tällainen kokonaisuus toimii käytännön töissä.
Kesla FleXset -monitoimivaunu on tarkoitettu niin kunnallistöihin kuin maatalouteenkin. Kuva: Tuomas AnttilaFleXsetin runkona on FMG SST16 -vaihtolavavaunu, jonka kyytiin mahtuu 4–6 metrin lava. Vaunun koukkupuomiin on rakennettu teline kourakuormaimelle, jota voi käyttää, kun lava ei ole kyydissä. Teline käännetään lavanvaihdon ajaksi pois koukun tieltä. Kuormaimelle on saatu vaunuun tilaa aisaa jatkamalla, joka kuitenkin heikentää vaunun kääntyvyyttä. Tämän kompensoimiseksi teliä on siirretty edemmäksi kuin se tavallisessa koukkulavavaunussa olisi.
Vaunuun asennettu, tehokas Keslan 304T -puutavarakuormain soveltuu monenlaisiin töihin. Kuormain on kiinnitetty alustaan niin, että vaunun aisan päälle on hitsattu kuormaimen juuri, johon puomiin kääntäjä sekä tukijalat on pultattu. Power Beyond -hydrauliikkaliitännällä ja sähköisellä esiohjauksella varustetun kuormaimen Kesla ProC -ohjausjärjestelmän kautta voidaan esimerkiksi rajoittaa hydrauliikan virtausta, mikä helpottaa tarkkaa työskentelyä.
FleXsetin vahvuudet tulevat esille kahdessa erilaisessa käyttötilanteessa. Ensinnäkin silloin, kun materiaalia täytyy lastata ja kuljettaa, mutta lastauskoneella ei pystyisi työskentelemään esimerkiksi tilan puutteen vuoksi. Hyvät puolet tulevat esille myös silloin, kun työtä on niin vähän, että lastauskoneen siirtäminen lastauspaikalle ei kannata. Tällaisia käyttökohteita ovat esimerkiksi pyöröpaalien kerääminen pellolta tai maan lastaaminen ahtaalla tietyömaalla.
Lisäksi FleXset on käyttökelpoinen silloin, kun kuorman tyhjentämisen tarvitaan ulottuvuutta, tai työ täytyy tehdä pienissä osissa. Vaunun etuna on se, että sillä voidaan tehdä montaa erilaista työtä vaihtelevissa ja lyhyissä töissä, joita on paljon esim. kunnallistekniikan alalla ja suurilla rakennustyömailla. Kuitenkin ne tilanteet, joissa aktiivisesti käytettäisiin sekä vaihtolavalaitteita että kuormainta ovat harvassa.
Vaunun perustekniikka toimii moitteitta, sillä vaunussa on voitu yhdistää kaksi entuudestaan valmista tuotetta suhteellisen vähällä vaivalla. Vaunun perusperiaate tuo kuitenkin muutamia ongelmia, jotka vaikeuttavat vaunun käyttöä perinteisemmissä käyttökohteissa. Esimerkiksi kuljetuksen aikana lavan päällä säilytettävä kuormain asettaa rajoitteita sille, mitä kyydissä voi kuljettaa. Puomi ei ole kokoontaittuva, ja koukkupuomin päällä oleva kuormaimen teline on sen verran matalalla, että koura roikkuu lähellä lavanpohjaa. Käytännössä kouralle täytyykin olla tilaa lavan pohjalla, tai vaihtoehtoisesti materiaalin pitää olla sellaista, että koura voidaan laskea. Näin ollen FleXsetin käyttö lavettina voi olla haastavaa.
Lisäksi kuormain täytyy myös aina kääntää sivulle, kun lavaa vaihtaa tai tyhjentää kippaamalla tai lastaa muualla kuin vaunun omalla kuormaimella. Nämä ongelmat ratkeaisivat, jos puomin pystyisi taittamaan kokoon. Polvesta taittuvat puomi helpottaisi vaununkäyttöä huomattavasti. Polvestaan kokoon taitettuna koura jäisi puomin päälle, ja puomi lepäisi telineellä, jolloin kuormain ei vaikuttaisi lavantilan hyödyntämiseen. Kuormaimen sivuun kääntäminenkin olisi tällöin nopeampaa ja turvallisempaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
