Tällä lisävarusteella traktorin nopeus kasvoi jopa 30 prosenttia – tekniikka mahdollisti vaihteiden vaihdon ilman kytkintä
Koneviesti kokeili 1960-luvulta peräisin olevaa Massey Ferguson -traktoria, joka oli varustettu Multi-Power-pikavaihteella, jolla vaihteiden vaihto onnistui ilman kytkintä. Myös traktorin perusnopeus nousi 30 prosenttia.
Vuonna 1965 tuli saataville Massey-Fergusonin 100-sarja, jonka toiseksi suosituin malli Suomessa oli kuvassakin oleva Massey-Ferguson 165. Traktorin valinnaisvarusteisiin kuului hydraulinen Multi-Power -pikavaihde, joka nosti hintaa noin 11 prosentilla. Kuva: Kimmo KottaMassey Ferguson esitteli Multi-Power-pikavaihteen vuonna 1963. Tämä tekninen ratkaisu mahdollisti vaihteiden vaihdon ilman kytkimen käyttöä. Aluksi pikavaihteen sai lisävarusteena Massey Fergusonin 65 MK2 - ja 35 De Luxe -malleihin. Multi-Powerista oli hyötyä myös pellolla, mutta iso osa sen suosiota perustui lähes 10 kilometriä reippaampaan huippunopeuteen. Lisävaihteen ansiosta esimerkiksi Massey Ferguson 65 -traktorin huippunopeus nousi lukemaan 36 km/tunnissa, mihin muut tuon ajan traktorit eivät päässeet.
Teknisesti Multi-Power koostui hydraulipumpusta, ohjausventtiilistä, kytkinakselien monilevykytkimestä sekä siihen yhdistetystä hammaspyörästä. Tekniikka käytti samoja öljyjä kuin voimansiirto ja hydrauliikka.
Hyväksi havaittu Multi-Power-tekniikka siirtyi sellaisenaan vuonna 1964 esiteltyihin 100-sarjan traktoreihin lisävarusteena. Suomeen Hankkija toi neljää Massey Ferguson -traktoria, joista varsinkin tehokkaammat 135-, 165- ja 175-mallit menivät hyvin kaupaksi. Multi-Powerista oli saatu aiemmista malleista hyviä kokemuksia, joten siitä oltiin valmiita maksamaan hieman ylimääräistä. Esimerkiksi kuusivaihteinen Massey Ferguson maksoi tuolloin 10 910 markkaa ja Multi-Powerilla varustettuna 12 210 markkaa.
Matti Jaskarilla Nurmossa on laaja traktorikokoelma, josta löytyy uudenveroiseen kuntoon entisöity vuosimallin 1965 Massey Ferguson 165 -traktori Multi-Power-lisävaihteella. Koneviesti pääsi koeajamaan kyseisen yksilön.
Traktorin käynnistys poikkesi totutusta, sillä avainta kääntäessä traktori alkoi heti startata. Liikkeelle lähtö tapahtui samalla tavoin kuin muillakin kovalla laatikolla varustetuilla traktoreilla. Kun Multi-Powerilla lisää vauhtia, on syytä löysätä kaasua, jotta vältetään vaihtamisessa syntyvä nytkähdys. Jyrkässä ylämäessä Multi-Power-vipu siirretään hitaammalle, mutta alamäkeen tultaessa taas nopeampaan asentoon moottorijarrutuksen hyödyntämiseksi. Alamäessä hitaammalla puolella vaihteisto on käytännössä vapaalla, jolloin ollaan jarrujen varassa.
Perusvaihteiden vaihto onnistuu paremmin Multi-Powerin hitaammassa asennossa, sillä nopeammalla puolella kytkin oli poljettava pohjaan asti. Nopeimmassa asennossa päästään parhaimmillaan ajamaan jopa 35 kilometrin tuntivauhtia, joka vanhalla avotraktorilla ajettaessa tuntuu jo kovalta. Traktorin kytkintä on hieman hankala käyttää, sillä kytkinpoljin on kaksoiskytkintekniikan takia korkealla.
Koeajossa Multi-Powerilla varustettu Massey Ferguson 165 -traktori vaikutti ajo- ja käyttöominaisuuksiltaan pätevältä traktorilta. Vaikka Multi-Power on 1960-luvulla ollutkin oikein mainio lisävaruste, niin seuraavilla vuosikymmenillä tulleisiin kilpailijoihinsa verrattuna se tuntui varsin alkeelliselta.
Pellolla MF 165 on varmaan toiminut paremmin kuin useat kilpailijansa, mutta metsätraktorin tai kaivurin peruskoneeksi tuolloin oli parempiakin vaihtoehtoja tarjolla.
Lue Koneviestin nettisivuilta lisää Multi-Powerin tekniikasta!
Sinua saattaa kiinnostaa myös seuraavat artikkelit:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



