
”Maataloudessa on yllättävän paljon koneita ja laitteita, jotka kulkevat renkaiden päällä” ‒ rengasfirma hakee kasvua huollosta
Korona-aika on lisännyt huollon ja renkaiden kysyntää, kun matkustaminen on vaihtunut kotimaassa autoilemiseen.
Asentaja Tommi Tuomikoski suuntaa henkilöauton renkaita Vianorin Ylivieskan toimipaikassa maaliskuun puolivälissä. Kuva: Hanna PerkkiöAutojen ja maatalouskoneiden myynti on ollut se perusta, josta Ylivieskan kasvu kauppakaupungiksi alkoi yli puoli vuosisataa sitten. Sen myötä paikkakunnalle on keskittynyt huoltoalan yrityksiä. Yksi niistä on Vianor, joka on tarjonnut autonhuoltoa ja rengaspalveluita Ylivieskassa vuosituhannen vaihteesta lähtien.
Liikkeen juuret juontavat paljon kauemmas. 1970-luvulla paikkakunnalla toimi Vieskan Kumi, joka sittemmin siirtyi Kumi-Heleniuksen omistukseen. Vuonna 2000 Nokian Renkaat osti Rengasmestarit Kumi-Helenius -ryhmän sekä Iskon, ja myyntiketjun nimeksi tuli Vianor.
"Huoltoa ja korjausta tehtiin ennenkin. Kymmenkunta vuotta sitten koko konserni laajeni huoltoon, ja palvelua saa nyt kattavasti kaikille merkeille”, kertoo palvelupisteen päällikkö Seppo Karhula Vianorilta.
Karhula tuli alalle 40 vuotta sitten. Alusta saakka mukana on ollut varaosamyyntiä. Automaalit ovat tärkeä osa myymälän valikoimaa.
Nykyiselle paikalle Vianor siirtyi vuonna 2004, jolloin ympärillä oleva Savarin kauppa-alue alkoi toden teolla kasvaa.
"Uudet tilat olivat iso investointi, mutta jälkeenpäin ajatellen ratkaisu oli oikea. Savarin alue on kehittynyt paljon ja siitä on tullut keskeinen liikepaikka, Karhula toteaa.
Kuluttaja-asiakkaat tulevat Vianorille enimmäkseen Ylivieskasta ja naapurikunnista, yritysasiakkaat myös laajemmalta alueelta. Joukkoon mahtuu erilaisia yrityksiä kuorma-autoilijoista maatalousyrittäjiin.
"Maatilat ovat perinteisesti olleet vahva asiakasryhmä, jonka tarpeisiin on pyritty vastaamaan. Maataloudessa on yllättävän paljon koneita ja laitteita, jotka kulkevat renkaiden päällä”, Karhula sanoo.
Yritykset muodostavat merkittävän osan asiakaskunnasta, mutta Karhulan mukaan myös kuluttaja-asiakaskauppa kasvaa kaiken aikaa.
"Varsinkin huoltopuolella se on suunta, josta lähivuosina haetaan kasvua."
Palvelupisteen päällikkö Seppo Karhula on palvellut autoilijoita 40 vuotta, joista yli puolet Vianorin kyltin alla. Kuva: Hanna PerkkiöKorona-aika on vaikuttanut kysyntään. Ihmiset liikkuvat paljon kotimaassa ja käyttävät kulkuneuvona omaa autoa. Se on kasvattanut huolto- ja rengaspalvelujen tarvetta.
Muutostahti on nopea. Sähkö- ja hybridiautojen huollolle on alkanut tulla kysyntä. Yksi Vianorin työntekijöistä erikoistuu parhaillaan sähköisiin ratkaisuihin.
Karhula toteaa, että muutamassa vuodessa sähköautojen huollon tarve tulee kasvamaan huomattavasti.
"Sähkö- ja hybridiautot yleistyvät sellaisella vauhdilla, että alalla on tekemistä, jotta pysytään mukana."
Vianorilla on kuusi vakinaista työntekijää, ja sesonkiaikoina joukko saa tarpeen tullen vahvistuksia.
Vianor on ollut alusta saakka mukana kevätsesongin alkuun ajoittuvilla Ryskypäivilla. Yhdessä alueen konekauppiaiden kanssa se oli mukana käynnistämässä jo ensimmäistä tapahtumaa vuonna 2009.
Rysky-päivät on kiinnostava myyntitapahtuma. Uusia asiakaskontakteja kertyy, ja ihmisiä käy laajalta alueelta. Vielä ennen joulua mietittiin, miten tapahtuma houkuttelee ihmisiä, Karhula toteaa.
Vianor-ketju
Suomalainen autonhuolto- ja rengaspalveluketju, joka toimii 19 maassa
Palvelee kuluttajia ja yritysasiakkaita sekä myymälöissä että verkkokaupassa
Toimii laajasti Pohjoismaissa: noin 170 omaa palvelupistettä ja 140 partneria
Vianor on osa Nokian Renkaat -konsernia
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



