Opel Insignia pysyy haastajana
Opel Insignia sai muutama vuosi sitten lentävän lähdön, kun uutuus valittiin vuoden autoksi Euroopassa. Suomessa Insignia on pysytellyt kyttäysasemissa, mitä myyntiin tulee.
Insignian kovin valtti on muotoilussa. Auto erottuu edelleen katukuvassa edukseen. Myös malli ja moottorivalikoima on laaja. Jopa niin laaja, että ostaja joutuu hetken arpomaan itselleen sopivaa.
Sisätilat vaikuttavat laadukkailta. Etenkin kuskin valtakunta on viimeisen päälle rakennettu. Hallintalaitteet toimivat hyvin, säätövarat riittävät ja istuinmukavuus on luokan kärkeä.
Pienenä miinuksena farmariversiossa on näyttävän muotoilun tuoma tunnelimainen näkymä taakse. Parkkitutkat ovat tarpeen ahtaissa paikoissa.
Takatilat ovat riittävät, mutta eivät mitenkään hulppeat. Takaluukku on raskas ja puskuri tulee pitkälle, mikä vaikeuttaa lastausta.
Moottorivalikoima on poikkeuksellisen laaja. Tarjolla on sekä urheilulliseen ajoon sopivia tehomyllyjä että varsinaisia bensanpihistäjiä.
Maaseudun Tulevaisuus testasi Insignian kaksilitraisella ecoflex-dieselkoneella. Se osoittautui nimensä veroiseksi.
Perheajo rankoissa talviolosuhteissa piti raskaan auton kulutuksen 5,1 litrassa sadalla kilometrillä. Se on toistaiseksi kyseisen luokan pienin mitattu kulutuslukema testilenkeillä.
Esimerkiksi suunnilleen samoissa olosuhteissa ajettu vastaava Toyota Avensis kulutti lähes litran enemmän. Mikä oli hyvä tulos sekin.
Syys- ja talvikeleillä Insignian älykäs xenonvalopaketti pääsee oikeuksiinsa.
Opel on panostanut Insignian
laatuun rajusti. Saksalaisen DEKRAn katsastusraporttien mukaan se on yksi vähävikaisimmista autoista. Tulevina vuosina selviää, miten se sijoittuu suomalaisiin vikatilastoihin.
Järkevän autoilijan valinnaisvaruste on 159 euron vararengas.
JARMO PALOKALLIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
