Lexus sai syömähampaan
WIEN (MT)
Toyotan luksusmerkki Lexus on myynyt Suomessa muutaman sadan auton vuosivauhdilla.
Uuden NX 300h:n odotetaan vauhdittavan myyntiä puolella.
Lexus on rakentanut brändinsä huolella. Luksusautojen oikeutus on haettu vähäisillä päästöillä, joten ostajat voivat ajella niillä hyvällä omallatunnolla. Päästöt on painettu alas hybriditekniikalla.
Rahojen vastapainoksi ostajat saavat auton lisäksi parasta mahdollista palvelua.
Koeajoa varten auto tuodaan kotiin ja maahantuojan edustaja lupaa, että esimerkiksi lomamatkan aikana tapahtuvaa huoltoa varten on mahdollista sopia, että auto haetaan ja palautetaan lentokentälle.
Ei siis ihme, että Lexus on voittanut vuodesta toiseen asiakastyytyväisyystutkimukset.
Katumaasturiluokkaan iskevä NX 300h on saatavilla sekä etu- että nelivetoisena. Sen valttina ovat pienet päästöt ja näyttävä ulkonäkö.
Auton ajettavuutta parantavat hybridiakut, jotka laskevat painopistettä.
Sähköisesti tehostettu ohjaus on kevyt, mutta tunnoton. Se on parhaimmillaan tasaisessa matka-ajossa.
Kojelautaa hallitsee melkoinen näppäimistö- ja näyttöviidakko. Sen toteutuksessa nappeja rakastavat insinöörit ovat saaneet selkävoiton designsuunnittelijasta.
Keskikonsolissa on uudenlainen kosketusohjain, jolla hallitaan muun muassa navigointia.
Virhepainalluksia tulee ainakin aluksi helpommin kuin saksalaiskilpailijoiden pyöröohjaimella.
Varustetasoja on viisi. Mukautuva vakionopeudensäädin on lisävaruste, joka maksaa noin 900 euroa.
Auton konetilaa hallitsee ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori, jota tukee nelivetomallissa kaksi sähkömoottoria.
Nelivedossa etu- ja takamoottorien välissä ei ole mekaanista yhteyttä. Nelivedolla ajettaessa takasähkömoottori pyörittää vain takapyöriä.
Auton tehot riittävät hyvin matka-ajoon.
Vaikka auton esite lupaa suorituskykyä, moottori pitää pakottaa kiihdytyksiin ja se huutaa niissä kuin rääkätty Datsun 100A.
Auton virallinen kulutuslukema on viidessä litralla sadalla kilometrillä.
Moottoritieosuuksia sisältäneellä koeajojaksolla polttoainetta kului kahdeksan litraa sadalla, mutta maantieajossa himmailemalla kulutus painui 6,5 litraan kahden hengen kuormalla.
Hyödyllisiin uutuuksiin kuuluu älykännykän kiinteä latauspaikka etupenkkien välissä.
JARMO PALOKALLIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

