Keskimäärin joka viides auto hylätään katsastuksessa – Arvaatko, mikä on suurin yksittäinen hylkäysperuste?
Katsastuksen vikatilastot kertovat eri automerkkien ja -mallien laadun lisäksi siitä, onko autoa huollettu säännöllisesti ja onko kuluviin osiin kiinnitetty huomiota.
Syynä hylkäykseen voi olla jarrujärjestelmän mikä tahansa osa, tai toimimattomuus kokonaisuutena. Esimerkiksi jarrujen teho voi olla puutteellinen, vaikka tunne jarrupolkimessa ei olisikaan muuttunut. Kuvituskuva. Kuva: Jarmo PalokallioAtoy Autohuolto muistuttaa, että katsastuksen vikatilastot kertovat eri automerkkien ja -mallien laadun lisäksi siitä, onko autoa huollettu säännöllisesti ja onko kuluviin osiin kiinnitetty huomiota. Keskimäärin joka viides auto saa katsastuksessa hylkäystuomion. Suurimpana yksittäisenä hylkäysperusteena on katsastustilastojen perusteella jarrut.
"Tämä on ikävä tosiasia. Jarrut ovat hylkäystilastoissa ykkösenä, vaikka niiden pitäisi olla auton tärkeimpänä turvavarusteena viimeisenä", Atoy Autohuollon Kivenlahden toimipisteen työnjohtaja Vesa Mattila sanoo tiedotteessa.
Syynä hylkäykseen voi olla jarrujärjestelmän mikä tahansa osa, tai toimimattomuus kokonaisuutena. Esimerkiksi jarrujen teho voi olla puutteellinen, vaikka tunne jarrupolkimessa ei olisikaan muuttunut.
"Usein kuvitellaan, että autojen jarrut ovat huoltovapaat. Jarrupalat ja -levyt ovat kuitenkin kulutusosia. Ne altistuvat lialle, kosteudelle ja Suomen oloissa tiesuolalle, Mattila muistuttaa.
Vakavasti otettavia merkkejä turvallisuusriskeistä ovat Atoy Autohuollon mukaan jarrujen puoltaminen, vinkuminen tai muu poikkeuksellinen käyttäytyminen.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
