
Hiluxiin asennettavat vetysäiliöt venyttävät auton päästötöntä toimintasädettä
Toyotan legendaarisen avolavan vedyllä kulkevan prototyypin kantama on yli 600 kilometriä, mihin sähköllä olisi vaikea päästä.Toyota kokeilee vetyä Hiluxin voimanlähteenä. Hankkeen tavoitteena on esitellä polttokennoteknologian mahdollisuuksia Euroopassa.
Yhtiön mukaan Hiluxin vedyllä toimiva prototyyppi on yksi virstanpylväs matkalla kohti hiilineutraalia tulevaisuutta. Toyotan mukaan Hilux on sopiva vetymannekiini, koska sen kestävyys tunnetaan maailmanlaajuisesti.
Kehityshankkeessa on haluttu sisällyttää kaikki Hiluxin kehutut ominaisuudet uuteen, nollapäästöiseen voimalinjaan. Vetyauton pakoputkesta tulee vain puhdasta vettä.
Uusi voimalinja hyödyntää ydinkomponenttien osalta Toyota Mirai -mallin teknologiaa. Yli 10 vuotta tuotannossa olleen vetymallin tekniikka on osoittanut kestävyytensä ja luotettavuutensa.
Vetyä säilytetään kolmessa korkeapaineisessa vetysäiliössä. Niissä säilytetyn vedyn energiasisällön turvin Hiluxin odotetaan yltävän yli 600 kilometrin toimintamatkaan.
Vety-Hiluxin odotetaan pystyvän yli 600 kilometrin toimintamatkaan yhdellä tankkauksella. Kuva: Rod Kirkpatrick/RKP PhotographyToyotan mukaan samanlaiseen toimintamatkaan olisi haasteellista päästä täyssähköisellä voimalinjalla.
Prototyyppejä valmistetaan tämän vuoden aikana 10 kappaletta. Niiden testaamisella varmistetaan mallin turvallisuus, suorituskyky, käytettävyys sekä kestävyys tuotantomallia silmällä pitäen.
Toyotan hanke on saanut rahoitusta Britannian hallitukselta, joka on halunnut tukea päästöttömän liikenteen edistämistä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






