Ponssen käytetystä kuormatraktorista rakennettiin perävaunu maatilakäyttöön – vaihtolavavaunussa on mekaaninen veto, kuormain ja aisaohjaus
Vierumäkeläisellä Hoskolan tilalla oli tarvetta vetävälle perävaunulla. Kun markkinoilta ei löytynyt mieleistä perävaunua, päätettiin sellainen rakentaa itse käytetyn kuormatraktorin takaosasta.
Vedolla ja aisaohjauksella varustettu perävaunu on ketterä yhdistelmä. Traktoria on helppo siirtää kuormauksen aikana, koska jäykkärunkoisessa vaunussa ei tarvita tukijalkoja. Kuva: Uolevi OristoVierumäellä sijaitsevalla Hoskolan tilalla perävaunua tarvitaan ympäri vuoden monipuolisen tuotantosuunnan takia. Perävaunulla siirretään paaleja karjalle, ajetaan metsästä polttopuuta, kuljetetaan lannoitetta, siemeniä ja vettä sekä käytetään sitä viljakärrynä. Perävaunua myös käytetään maan, soran ja koneiden ajossa tarpeen mukaan.
Tilan omistajan Sakari Hoskolan mielestä ympäri vuoden käytettävän perävaunun tulee olla vetävä. Myös Vierumäen mäkinen maasto lisää vedon tarvetta. Vähäisen kysynnän takia markkinoilla on kuitenkin vain vähän vetäviä perävaunuja.
”Muutamat metsäperävaunun valmistajat tarjosivat lavavarustusta tai vastaavaa, mutta niiden vaunujen kokoluokka on nykyaikaisen maatalouden kuljetustarpeisiin ja traktorikantaan nähden pieni. Valmistajien kädet nousivat pystyyn lopullisesti, kun varustelistaan lisättiin aisaohjaus ja kuormain”, kertoo Hoskola.
Koska vetävää perävaunua halutulla varustuksella ei löytynyt, vaunu päätettiin rakentaa tilalla itse. Koneosapalvelusta löytyi Ponsse-kuormatraktorin takaosa runkonivelineen. Nivelessä oli mukana taka-akselin voimansiirron nivelristikko laakeripesineen, johon traktorilta tuleva voimansiirtoakseli ja vaunun akseliston kardaani voitiin kytkeä. Sylintereillä käännettävä vetopuomi hitsattiin kiinni nivelen etuosaan. Volvon kuorma-autosta vaunuun saatiin teliakselisto, joka kestää maastoajoa, ja jolla voidaan ajaa viittäkymppiä tiellä. Jarruiksi valittiin hydrauliikkajarrut, joiden paineletkut kestävät haastavissa oloissa ilmaletkuja paremmin. Vaihtolavalaitteet hankittiin kunnostettuina, samoin kuormain oli kaksiosaisella jatkeella varustettu käytetty Loglift 51. Vaunu koottiin tilan omassa korjaamohallissa.
Edelleen toimiva vaihtolavaperävaunu on ollut tilalla käytössä jo yli 10 vuoden ajan. Vaunun toiminnoissa ei ole vuosien käytön aikana havaittu isoja muutostarpeita.
Lue Koneviestin nettisivuilta lisää perävaunun hydrauliikkaratkaisuista sekä Hoskolan tilasta!
Sinua saattaa kiinnostaa myös seuraavat artikkelit:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



