Talvirengas ei toimi kesällä
Taantuma on huonontanut suomalaisautojen renkaita. Ääritapauksissa loppuunajetuilla talvirenkailla on päätetty ajaa vielä yksi kesä.
Liikenteessä näkyy yllättävän paljon autoja, joissa on talvirenkaat.
Useimmissa tapauksissa valinta on tietoinen: säästösyistä kuluneet talvirenkaat halutaan ajaa loppuun kesän aikana.
Kokonaan toinen asia on kuinka moni talvirenkailla kesällä ajavista tietää, että se on vaarallista.
Vesiliirron riski kasvaa voimakkaasti, märkäpito on kehno, reagointi ohjausliikkeisiin hidasta ja ajovakaus laadukasta kesärengasta selkeästi heikompi.
Talvirenkaiden, etenkin pohjoismaisten nastattomien talvirenkaiden kumisekoitus on pehmeämpi kuin kesärenkaiden ja tämä korostuu lämpimissä kesäoloissa.
Kitkarengas on märällä asfaltilla suorastaan kelvoton ajettava.
Autonrengasliiton, Liikenneturvan ja poliisin tekemissä rengasratsioissa on tullut ilmi, että talvirenkailla kesällä ajavat autoilijat perustelevat valintaansa usein taloudellisilla syillä.
”Talvirenkaiden käytön kieltämistä kesällä tulisi harkita samalla tavalla kuin kesärenkaiden käyttö on kielletty talvella”, sanoo Liikenneturvan turvallisuusinsinööri Ari-Pekka Elovaara.
”Lisäksi tulisi miettiä kesärenkaiden alimman sallitun urasyvyyden nostamista. Nykyinen 1,6 millimetrin uransyvyys pääurissa on liikenneturvallisuuden kannalta aivan liian alhainen.”
MT
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
