Toyota Prius kasvaa seitsenpaikkaiseksi
Toyotan Prius laajenee seitsenpaikkaiseksi. Prius+-nimeä kantava auto on Euroopan ensimmäinen kyseisen kokoluokan täyshybridi.
Uusi Prius on venynyt 14 senttiä perusversiota pidemmäksi. Sillä autoon on saatu sovitettua tarvittaessa käyttöön otettava kolmas penkkirivi.
Jos penkit pitää matalana, tavaratilaa on vastaavasti ruhtinaalliset 784 litraa. Penkkien kanssa tavaratila kutistuu 232 litraan. Tavaratilan pohjan alla on kohtuullisen hyvin käytettävissä olevaa säilytystilaa 60 litraa.
Plussa-Prius haastaa Renault Grand Scenicin ja Opel Zafiran tapaiset tila-autot. Sen valttina on matala kulutus, mikä antaa etua autoverotuksessa.
Auton virallinen EU-kulutus on 4,1 litraa sadalla kilometrillä. Lämpimänä kesäpäivänä kahden hengen kuormalla ja ilmastointi päällä tehdyn koeajolenkin aikana kulutus pysyi kuuden litran pinnassa.
Ilmastoinnin ja lämmityksen lisäksi auton kulutus on ilmeisen herkkä kuormalle ja vauhdille. Koska auto on korkeahko, myös puuskittainen sivutuuli voi siihen ottaa.
Automaattivaihteinen Prius on mukava ajettava. Erilaista elektroniikkaa autoon ja sen kojelautaan on ahdettu niin, että kilpailijoita hirvittää. Ne tippuvat varustekilpailussa armotta ilman navigaattoreita ja peruutuskameroita.
Parhaaseen eli Premium-varusteluun kuuluu mukautuva vakionopeudensäädin, älykäs pysäköintiavustin ja automaattijarrutus.
Sisätilojen muuntelumahdollisuudet ovat melkoiset, joten auto taipuu aina kuljetustarpeeseen sopivaksi.
Hybridiin liittyviä pelkoja Toyota hälventää myöntämällä kaikille Suomessa ensirekisteröidyille hybridiautoille akkuturvan, joka on voimassa 8 vuotta tai 350 000 kilometriä.
Akun Toyota on nostanut etupenkkien väliin. Se syö siinä säilytystilaa. Esimerkiksi cd-levyille täytyy etsiä uusi paikka, mikäli joku sellaisia vielä haluaa autossa kuunnella.
Auton toimitukset Suomeen alkavat tässä kuussa.
JARMO PALOKALLIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
