Koko 2 500 euron laitteen vaihto vai satasen osan korjaus? Sähkölaitteiden komponentteja korjataan paljon vähemmän kuin kannattaisi, asiantuntija ihmettelee
Nykyään laitteiden ja työkoneiden vialliset sähkökomponentit vaihdetaan isompina kokonaisuuksina ilman tarkempaa tutkintaa.
Joskus sähkölaitteen vianhakuun kuluu huomattavasti enemmän aikaa kuin itse korjaukseen. Kuvan tapauksessa vika oli selvästi nähtävissä paljain silminkin. Kuva: Visa VilkunaMika Timperi on korjannut sähkölaitteita lappeenrantalaisessa Pulttikanava-yrityksessään jo useiden vuosien ajan. Timperiä harmittaa nykypäivänä vallalla oleva kertakäyttökulttuuri sekä korjaamisen hyljeksiminen.
”Melko moneen sähkö- ja elektroniikkakomponenttiin saadaan elämä palaamaan varsin vähäisellä työllä. Luonnollisesti se vaatii hieman tutkimusta, osaamista ja viitseliäisyyttä”, Timperi sanoo.
Timperi kertoo myös esimerkin merkkiliikkeiden turhasta kerskakulutukseen kannustavasta toiminnasta. Linja-auton mittariston oli rikki. Mittariston vikakoodin tuottava vika oli kuitenkin vain ääntä tuottavassa pienessä kaiuttimessa. Merkkiliikkeen ratkaisu oli uusi 2500 euroa maksava mittaristo, minkä lisäksi auto oli vietävä päiväksi pajalle mittariston asennusta ja ohjelmointia varten. Timperin mukaan kaiuttimen vaihto töineen maksoi vain satasen alveineen.
Erilaisia vikamahdollisuuksia liikkuvien koneiden sähkölaitteissa riittää. Tärinä, lämpötilan vaihtelut ja ikääntyminen rapauttavat laitteiden tiivisteitä. Painepesussa vanhat tiivisteet sitten saattavat antaa periksi ja päästävät kosteutta arkoihin komponentteihin, jolloin ongelma on valmis. Kosteuden vaikutuksesta piirilevyissä ja liittimissä alkaa hapettuminen, joka ajan myötä tuo ongelman esiin. Myös laitteiden kondensaattorit voivat kuivua tai purskauttaa nesteet pihalle. Ikääntyvät litiumparistot voivat myös vuotaa ja olla elektroniikassa tuhoisia.
Sähköongelmien kanssa päivittäin painiva Timperi kehottaa ensiksi puhdistamaan liittimet ja varmistamaan liitosten kontaktit sekä silmämääräisesti tarkistamaan johdinten kunnon. Myös akun jännite kannattaa tarkistaa. Kun nämä seikat on ensin tarkistettu, saattaa vika jo ratketa tai päästään nopeammin varsinaisen vian jäljille.
Timperiä työllistävät myös paikalliset konekorjaamot, sillä nykyisin koneita myyvillä yrityksillä on lyhyt varaosatakuu. Teknisesti hyväkuntoiseen koneeseen ei välttämättä enää saa merkkihuollon kautta pientä sähkökomponenttia, jolloin Timperille lähetetään ohjainmoduuleja, mittaristoja ja muita sähkökomponentteja korjattavaksi.
Vikojen etsintä ja korjaus tehdään tuntiveloituksella. Korjaus käydään ensin puhelimitse läpi ja sovitaan korjauksen maksimihinta. Harvoin Timperi on joutunut toteamaan, ettei vikaa voi korjata.
Lue Koneviestin nettisivuilta, mitkä korjaukset Timperi jättää tekemättä, ja millaisia vikoja starttiboosterin käyttö saattaa aiheuttaa koneille!
Sinua saattaa kiinnostaa myös seuraavat artikkelit:
Virta, vastus ja jännite – sähkön perussääntöjen osaaminen helpottaa sähkövikojen selvittämistä
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



